Първата българска гимназия: началото на гимназиалното образование у нас

първата българска гимназия в светаПоявата на първата българска гимназия е исторически момент, който променя посоката на развитието на целия народ. Тя се превръща в символ на стремежа към знание, култура и национално самосъзнание. В годините, когато българите търсят път към своята свобода и идентичност, създаването на гимназиално образование е решаваща крачка, като изгражда нови поколения просветители, общественици и бъдещи лидери.

В тази статия ще проследим началото на гимназиалното образование у нас, поставено с откриването на Болградската гимназия през XIX век. Ще разгледаме ценностите и предметите, върху които тогава се е градяло обучението и ще ги съпоставим с днешните реалности. Накрая ще потърсим отговора на въпроса: как духът на първите гимназии продължава да живее в съвременните училища, ориентирани към дигитални умения, иновации и личностно развитие.

Първата българска гимназия в света (1858)

На 28 юни 1858 г. в Болград, отваря врати първата българска гимназия. Тя е изградена с усилията на местната българска общност, преселници, запазили езика и културата си, които разбират, че без образование националната идентичност бързо би избледняла. Така гимназията в Болград се превръща в първото средно училище, което предлага пълноценна образователна програма на роден език.

За българите в средата на XIX век образованието е нещо повече от знания, то е начин да съхранят културата си и да изградят път към свободата. В Болградската гимназия учениците изучават предмети като история, география, литература, математика, а класическите езици и философията формират широка културна основа. Българският език заема централно място, като ключ към културата и съхраняването на националното съзнание.

Подготовка на първите интелектуалци и лидери

Много от възпитаниците на гимназията се превръщат в бъдещи учители, духовници, общественици и революционери. Именно от тези среди по-късно израстват хора, които ще участват активно в създаването на независима България. Болградската гимназия се оказва място, където се раждат идеи за просвещение, свобода и модернизация на обществото.

Исторически контекст

Изборът на Болград не е случаен. Там живее голяма българска общност – преселници, избягали от османската власт, които благодарение на относителната свобода в Бесарабия създават културни и просветни средища. Те разбират, че бъдещето на народа им зависи от образованието и влагат средства, труд и воля, за да издигнат училище от нов тип гимназия. Това е първият опит българите да изградят институция, сравнима със западноевропейските модели на средно образование.

Макар създадена извън пределите на тогавашна България, Болградската гимназия се превръща в символ на просвета и вдъхновение за сънародниците в родината. Тя доказва, че е възможно младите хора да получават системно образование на роден език и с национален дух. Когато през 1878 г. България извоюва своята свобода, вече съществува жив пример, към който да се обърне и именно върху него се гради продължението на гимназиалното образование.

Днес традицията, положена в Болград, има своя съвременен облик. Българските общности зад граница поддържат стотици неделни училища, в които децата учат езика и културата на своите родители. През учебната 2024/2025 година те са 396 в 43 държави на шест континента, като в тях се обучават над 32 000 ученици (БНР). Тези училища продължават мисията на първото училище, да пазят българската идентичност чрез образование, дори далеч от родината.

Какво е общото между първите гимназии и днешните училища

Ученици и преподавател по време на час в класна стая

Първата българска гимназия в Болград е имала ясната идея да възпитава млади хора, които да станат грамотни и отговорни граждани. Образованието е било възприемано като сила, която подготвя самостоятелни и уверени млади хора. Същата идея е жива и днес: училището е повече от класни стаи и учебници, то е среда за личностно развитие.

Ако в края на XIX век централно място заемат класическите езици, историята и философията, днес фокусът е върху дигиталните технологии, креативността и предприемачеството. В СофтУни БУДИТЕЛ това се реализира чрез специалности като програмиране и изкуствен интелект, дизайн, видео и анимация, предприемачество и дигитален бизнес. Съдържанието се е променило според нуждите на обществото, но целта остава същата, да подготви младите хора за бъдещето.

Постоянен стремеж към иновации според духа на времето

Всяка епоха изисква своите иновации. За възрожденците това е било въвеждането на системно средно образование на български език, а за следосвобожденска България – създаването на модерни гимназии в столицата и големите градове. Днес иновацията е свързана с дигитализация, проектно-базирано обучение и подкрепа от експерти. Независимо от времето, общата нишка е стремежът образованието да бъде в крак с промените и да дава на учениците увереност за утрешния ден.

СофтУни БУДИТЕЛ, наследник на просветителския дух

Ако през 1858 г. Болградската гимназия е била първият лъч светлина за българите в търсене на национално самоопределение, днес предизвикателствата са различни. Живеем в епоха на дигитализация, глобална конкуренция и непрекъснати промени. Тук своята роля заема иновативната гимназия СофтУни БУДИТЕЛ, училище, което надгражда просветителската традиция, като я пренася в реалността на XXI век.

Вместо пасивно заучаване на факти, учениците в СофтУни БУДИТЕЛ участват в практически проекти, хакатони, стажове и експерименти. Обучението се води от професионалисти, които са активни в индустрията, програмисти, дизайнери, предприемачи. Този менторски подход дава възможност на младите хора да усвоят умения, които ще използват веднага в реална среда: от писане на код и бизнес стратегии до креативност, екипна работа и личностно развитие.

Както първите гимназии са съчетавали духа на времето с визия за бъдещето, така и СофтУни БУДИТЕЛ изгражда мост между традиционните ценности и модерните технологии. В центъра е ученикът със своите таланти, амбиции и мечти. Образованието трябва да развива увереност, устойчивост и желание за учене през целия живот. 

Заключение

Образованието винаги е било двигател на промяната. Първата българска гимназия в Болград съхрани духа на народа в тежките години преди Освобождението и доказа, че училището е място за знания, в което се изграждат личности, готови да поемат отговорност за бъдещето.

Днес, когато дигиталната реалност поставя нови предизвикателства, същата мисия продължава в иновативни училища като СофтУни БУДИТЕЛ. Тук образованието е преживяване, менторство и създаване на умения за реалния живот.

Ако и вие търсите училище, което подготвя децата за бъдещето с увереност и практически умения, кандидатствайте за прием в 7. клас.

Лечо Лечев

Образование

Бакалавър по Компютърно и софтуерно инженерство с професионални квалификации – „Компютърен инженер“ и „Учител“ от Технически университет София.
Магистър по Компютърна бизнес информатика с професионална квалификация – Магистър по бизнес информатика от Технически университет София.
Софтуерно инженерство – Софтуерен университет (СофтУни).
 

Професионална квалификация

Основи в икономическото информационно осигуряване – ЦПО към Информационно обслужване АД.
Database Foundations – Oracle
Cambridge ESOL Level 2 Certificate in ESOL International – Cambridge
Train the trainers – Software University
SQL – Hackerrank
 

Участие в живота на гимназията

Тийм лидер на екип Приложно програмиране, Графичен дизайн, Бизнес в база Младост.