В СофтУни БУДИТЕЛ се проведе интерактивна работилница по иновации и инженерно мислене, водена от проф. Ед Мориарти, преподавател по иновации и инженерство в Massachusetts Institute of Technology (MIT). Събитието събра ученици от 8. до 12. клас от двете бази на гимназията, техните родители, както и преподаватели, но и не само. Залата бе пълна, а ентусиазмът и любопитството на участниците далеч надминаха очакванията.
Ед Мориарти - професорът, който превърна ученето в приключение
Проф. Мориарти, когото всички бързо започнаха да наричат Ед, е инженер, изследовател и педагог с над 25 години опит в преподаването на иновации, дизайн и социално въздействие в MIT Edgerton Centre.
Той участва и инициира дейности като MIT D-Lab и MIT Global Teaching Labs, чрез които обучава студенти и учители по целия свят да мислят креативно, да решават реални проблеми и да използват технологиите като инструмент за промяна.
Работата му обхваща десетки страни и общности: от университетски лаборатории до малки училища в развиващи се региони. Основната му мисия е да покаже, че всеки човек, независимо от възрастта, езика или произхода си, може да бъде иноватор, ако му се даде пространство да изследва, греши и твори. Вярва, че учениците следва да са във водеща роля и те да са двигатели/носители и продължители на тези дейности.
STEM методът - наука, технологии, инженерство и математика в действие
От мнозина хора е възприето, че грешката е нещо, което трябва да избягваме на всяка цена, но това не е така във всяко отношение. Да, подготовката преди изпит или друга задача, са безспорно ключов елемент в образованието и след това избраната професия.
Когато става въпрос за учене, грешката е естествен процес от усвояването на нови знания и умения. Натрупването на знания следва определена образователна пътека, но допускането на грешки е напълно нормално и не би следвало учениците да се плашат. Едно от ключовите послания на тази STEM работлница бе именно в тази посока. Няма учене без въпроси и “ ако след презентацията ти няма въпроси, значи не си направил добра презентация” казва Ед.
STEM методът (Science, Technology, Engineering, Mathematics), е подход, който комбинира научното мислене, техническите умения, инженерното проектиране и математическата логика в един цялостен модел на обучение чрез преживяване. Проф. Мориарти представи STEM не като сбор от дисциплини, а като начин на мислене:
- Да задаваш въпроси и да търсиш различни решения.
- Да създаваш, опитваш, проваляш, препланираш, опитваш отново, адаптираш и то в сътрудничество.
- Да сътрудничиш, вместо да се състезаваш.
- Да виждаш грешките като част от пътя, а не като провал.
- Да откриваш връзката между науката, изкуството и човечността.
Този подход променя начина, по който децата възприемат ученето, а именно от пасивно възприемане на информация към активно създаване на знание.
Работилница, която вдъхнови и ученици, и учители
В рамките на сесията участниците имаха възможност да преживеят STEM в действие чрез малки инженерни и творчески предизвикателства, групова работа и интерактивни дискусии.
Залата се превърна в лаборатория на идеи, пълна с ентусиазъм и любопитство. Ученици, родители и учители заедно изграждаха прототипи, експериментираха с решения и размишляваха върху това как учим и защо ученето има смисъл, когато е преживяно.
“Няма правилни и грешни отговори. Има само начини да научим повече. Истинското образование започва, когато ни е позволено да питаме, да играем, да учим чрез преживяване и да не се страхуваме от грешките”, сподели още проф. Мориарти по време на работилницата в СофтУни БУДИТЕЛ.
Култура на сътрудничество и отворено училище
Една от ключовите идеи, които проф. Мориарти подчерта, е значението на отворените училища и общности, в които всички ученици, родители, учители и предприемачи участват заедно в процеса на учене и развиване на нови умения.
Той даде примери от работата си по света, където училищата се превръщат в центрове за споделяне на знание, а учениците в създатели, а не просто потребители на информация.
Този модел напълно съвпада с философията на СофтУни БУДИТЕЛ да бъде образователна общност, която насърчава учениците да са активни участници в своето бъдеще, да учат чрез опит и сътрудничество, но и да вярват в собствената си способност да променят света около тях.
Благодарност и вдъхновение за бъдещето
Работилницата с проф. Ед Мориарти бе не просто събитие, а преживяване, което остави дълбок отпечатък у всички присъстващи. Продължаваме да търсим още начин, за да може българските ученици да имат достъп до най-смислени и преживявания на най-високо ниво. Продължаваме да търсим още начин, за да може българските ученици да имат достъп до най-смислени и преживявания на най-високо ниво.