Кога?

04 декември 2025

18:30 – 20:30 часа

Къде?

бул. Александър Малинов 78

– сградата на SoftUni

или онлайн

За кого?

Събитието е подходящо за

ученици, родители

и учители.

КОГА?

04 декември 2025  – 18:30 часа

КЪДЕ?

Бул. Александър Малинов 78 – сградата на SoftUni или онлайн.

За КОГО?

Събитието е подходящо за ученици, родители и учители

КОГА?

04 декември 2025 – 18:30 часа

КЪДЕ?

Бул. Александър Малинов 78 – сградата на SoftUni или онлайн.

ЗА КОГО?

Събитието е подходящо за ученици, родители и учители.

Какво правят алгоритмите с вниманието и психиката ни - и как можем да си върнем контрола?

В свят, доминиран от социални мрежи, нотификации, алгоритмично съдържание и постоянен онлайн натиск, тийнейджърите се оказват в среда, която променя начина им на мислене, вниманието, навиците и дори усещането им за себе си.

Това събитие е посветено на най-големите дигитални рискове за младите хора днес – екранна зависимост, алгоритмично моделиране на поведението, онлайн натиск, кибертормоз и психично благополучие – и предлага конкретни инструменти за устойчивост.

Срещаме се на живо в СофтУни БУДИТЕЛ, за да говорим открито, честно и професионално за света, в който растат нашите деца.

Какво ще разгледаме?

1. Как алгоритмите моделират поведението ни

  • Защо социалните мрежи знаят какво да ни показват
  • Как се променят вниманието, паметта и мотивацията на тийнейджърите
  • Механизми на пристрастяване: допамин, скрол-лупове и нотификации

2. Екранна зависимост и дигитално прегаряне

  • Какво представлява „screen addiction“ днес
  • Ранни признаци при деца и тийнейджъри
  • Практични начини за възстановяване на фокуса и самоконтрола

3. Кибертормоз и онлайн натиск

  • Разпознаване на агресивно и манипулативно поведение онлайн
  • Как да реагираме – като ученици, родители, учители
  • Инструменти за защита и докладване

4. Ментално здраве в дигиталната ера

  • Емоционално изтощение, социално сравнение, тревожност
  • Как дигиталното ежедневие влияе на самооценката
  • Практики за психическа устойчивост

5. Как да изградим здравословни дигитални навици

  • Техники за управление на времето онлайн
  • „Дигитални хигиени“ за тийнейджъри
  • Семейни правила, които работят

ЛЕКТОРИ:

snejina-marinova-691f6f97a4da6

Снежина Маринова

Снежина Маринова е съосновател и управител на hOUR SPACE, първото в България споделено работно пространство за психолози и психотерапевти, което има за цел да популяризира и нормализира грижата за психичното здраве. През 2018 г. Снежина е включена в класацията „30 под 30“ на Forbes Bulgaria в категория „Бизнес“ за работата си в hOUR SPACE. Висшето си образование завършва в Шотландия – бакалавър със специалност “Социология” в University of Edinburgh и магистратура “Издателство” в Edinburgh Napier University.

Снежина е практикуващ гещалт психотерапевт, сертифициран от Българския институт по гещалт терапия (БИГТ) и член на Българската Асоциация по Гещалт терапия (БАГТ). От 2016г. развива своята частна практика като част от обществото психотерапевти в hOUR SPACE.

 
yoan-zapryanov-691f6f978d041

Йоан Запрянов

Йоан Запрянов работи като журналист от 2015 година, малко преди да завърши гимназия. Започва да пише за списание „Forbes“, а от 2016 година е журналист на „Капитал“. Носител е на голямата награда за разследваща журналистика на „Антикорпуционен фонд“ и награда за пишещ журналист „Валя Крушкина“за 2024 г. Той е бакалавър по журналистика на Софийския университет и магистър по управление на бизнес и технологии в европейкия филиал на Шефилдския университет, към момента е докторант по специалност „Психология на социалните мрежи“ в Софийския университет.

mary-ivanova-691f6f96f188b

Мери Иванова

Мери Иванова е журналист „Стартъпи“ в „Капитал“, автор и водещ на подкаст поредицата „От нула до еднорог“, посветена на въпросите как се прави успешен стартъп от идея до продукт. Гости в подкаста са предприемачи, фонд мениджъри и експерти от екосистемата по значими за всеки бизнес теми – как се набира финансиране, как се контролира растежът, как се продава компания и как се става еднорог. Тя е и ководещ в „Академичен подкаст“ – поредица от срещи с предприемачи и личности от различни сфери. Завършва бакалавърска програма „Политика и социология“ в UCL и започва журналистическата си кариера като стажант в „Капитал“, където продължава да работи и днес. 

olga-trayanova-691f6f970bcc1

Олга Нинова-Траянова
(Модератор)

Олга Нинова-Траянова е директор „Образование“ в СофтУни БУДИТЕЛ. Тя е образователен експерт по висококачествено професионално развитие на педагози и училищни екипи. Завършва висшето си образование с две магистърски степени в Испания. Започва пътя си в образованието като нов учител с програмата на Фондация “Заедно в час” през 2011 г. Преподава по испански език, английски език и история на изкуството. Впоследствие става председател и ръководител на образователни програми в Института за прогресивно образование. Въвежда и разпространява редица иновативни модели и методики за развиване на умения. 

ПРОГРАМА:

18:10 – 18:30 ч. – Регистрация;

18:30 – 18:35 ч. – Приветствие към гостите от модераторите на събитието;

18:35 – 18:50 ч. – Кратко представяне на участниците в дискусията;

18:50 – 20:00 ч. – Дискусия;

20:00 – 20:30 ч. – Въпроси от публиката.

Регистрация

Регистрацията за събитието е безплатна и задължителна.

След като попълните формата за регистрация, ще получите потвърждение по имейл.

Как практикуваме:

  • Стажове – в училище и в реални компании – краткосрочни ангажименти по реални задачи с ментор (учител/външен специалист), чрез които се практикуват знания и умения в реална работна среда. Това дава възможност за придобиване на реален опит, учене в практическа среда и събиране на примери за ученическо портфолио.
  • Разработване на бизнес идея в учебни компании – в екипи по 3–6 ученици (междудисциплинарни екипи от различни специалности) разработват цялостната бизнес концепция, като правят проучвания на пазара и детайлно структурират разгръщането на своя бизнес идея като минават през всички ключови етапи – от пазарно проучване и профил на клиентите създаване на прототипи и бюджетиране.
  • Презентиране на бизнес идеи пред ментори и предприемачи – поредица от задачи за структуриране на представяне пред ключови инвеститори, клиенти, партньори с цел изграждане на умения за убедителна комуникация.

Как учим: чрез практически задачи, които провокират мислене, креативност и приложение на разнообразните теоретични модели, с които се запознаваме по време на теоретичната подготовка.

  • Ученето е процес на изследване: идея – тестване – получаване на обратна връзка – рефлексия /осмисляне на обратната връзка и надграждане на/създаване на нова идея. Този цикъл на учене е в основата на ученето чрез практиката.

Как практикуваме:

  • Стажове – в училище и в реални компании – краткосрочни ангажименти по реални задачи с ментор (учител/външен специалист), чрез които се практикуват знания и умения в реална работна среда. Това дава възможност за придобиване на реален опит, учене в практическа среда и събиране на примери за ученическо портфолио.
  • Разработване на бизнес идея в учебни компании – в екипи по 3–6 ученици (междудисциплинарни екипи от различни специалности) разработват цялостната бизнес концепция, като правят проучвания на пазара и детайлно структурират разгръщането на своя бизнес идея като минават през всички ключови етапи – от пазарно проучване и профил на клиентите създаване на прототипи и бюджетиране.
  • Презентиране на бизнес идеи пред ментори и предприемачи – поредица от задачи за структуриране на представяне пред ключови инвеститори, клиенти, партньори с цел изграждане на умения за убедителна комуникация.

Как учим: чрез практически задачи, които провокират мислене, креативност и приложение на разнообразните теоретични модели, с които се запознаваме по време на теоретичната подготовка.

  • Ученето е процес на изследване: идея – тестване – получаване на обратна връзка – рефлексия /осмисляне на обратната връзка и надграждане на/създаване на нова идея. Този цикъл на учене е в основата на ученето чрез практиката.

Лечо Лечев

Образование

Бакалавър по Компютърно и софтуерно инженерство с професионални квалификации – „Компютърен инженер“ и „Учител“ от Технически университет София.
Магистър по Компютърна бизнес информатика с професионална квалификация – Магистър по бизнес информатика от Технически университет София.
Софтуерно инженерство – Софтуерен университет (СофтУни).
 

Професионална квалификация

Основи в икономическото информационно осигуряване – ЦПО към Информационно обслужване АД.
Database Foundations – Oracle
Cambridge ESOL Level 2 Certificate in ESOL International – Cambridge
Train the trainers – Software University
SQL – Hackerrank
 

Участие в живота на гимназията

Тийм лидер на екип Приложно програмиране, Графичен дизайн, Бизнес в база Младост.