Гимназия СофтУни БУДИТЕЛ се отличи със силни ученически проекти на националния форум „Панорама на уменията“

На 24 април, 2025 г. гимназия СофтУни БУДИТЕЛ се включи в националния форум „Панорама на уменията в употребата на изкуствен интелект“, организирана от Центъра за развитие на човешките ресурси (ЦРЧР) в Интер Експо Център. Гимназията ни беше една от петте избрани образователни институции, които представиха практически демонстрации на ученически проекти с фокус върху изкуствения интелект.

Интересна програма и силно участие

Събитието стартира с пленарни сесии, посветени на основите на изкуствения интелект, педагогическите подходи и етичните съображения, представени от утвърдени експерти, сред които доц. д-р Зорница Йорданова (УНСС) и д-р Лилия Еленкова. В тях взеха участие преподаватели от гимназия СофтУни БУДИТЕЛ, които почерпиха ценен опит и идеи за още по-ефективно интегриране на AI в учебния процес. 

В интерактивната сесия за ученици, водена от представители на Скил Каталист ООД, младежите се запознаха с реални приложения на изкуствения интелект в индустриалната автоматизация. Това постави чудесна основа за следобедната демонстрационна лекция, по време на която нашите преподаватели Десислава Савова, Иванжела Динчева и Полина Ставрева, заедно с учениците им – Карина Младенова, Александра Енчева и Деница Кирова (специалност Дизайн), Борис Петков, Боян Петров, Рая Минкова, Христо Дамянов, Калоян Бояджиев и Кристиян Алексиев (специалност Програмиране), имаха възможност да представят собствените си разработки.

Учениците ни впечатлиха присъстващите с технически познания, увереност и ангажираност, а проектите им получиха заслужено внимание от експерти, учители и гости на събитието.

За нас беше чест да бъдем част от тазгодишното издание на форума „Панорама на уменията“ и да представим новото поколение млади таланти, които не просто използват технологиите, а ги развиват с визия за бъдещето.

Как практикуваме:

  • Стажове – в училище и в реални компании – краткосрочни ангажименти по реални задачи с ментор (учител/външен специалист), чрез които се практикуват знания и умения в реална работна среда. Това дава възможност за придобиване на реален опит, учене в практическа среда и събиране на примери за ученическо портфолио.
  • Разработване на бизнес идея в учебни компании – в екипи по 3–6 ученици (междудисциплинарни екипи от различни специалности) разработват цялостната бизнес концепция, като правят проучвания на пазара и детайлно структурират разгръщането на своя бизнес идея като минават през всички ключови етапи – от пазарно проучване и профил на клиентите създаване на прототипи и бюджетиране.
  • Презентиране на бизнес идеи пред ментори и предприемачи – поредица от задачи за структуриране на представяне пред ключови инвеститори, клиенти, партньори с цел изграждане на умения за убедителна комуникация.

Как учим: чрез практически задачи, които провокират мислене, креативност и приложение на разнообразните теоретични модели, с които се запознаваме по време на теоретичната подготовка.

  • Ученето е процес на изследване: идея – тестване – получаване на обратна връзка – рефлексия /осмисляне на обратната връзка и надграждане на/създаване на нова идея. Този цикъл на учене е в основата на ученето чрез практиката.

Как практикуваме:

  • Стажове – в училище и в реални компании – краткосрочни ангажименти по реални задачи с ментор (учител/външен специалист), чрез които се практикуват знания и умения в реална работна среда. Това дава възможност за придобиване на реален опит, учене в практическа среда и събиране на примери за ученическо портфолио.
  • Разработване на бизнес идея в учебни компании – в екипи по 3–6 ученици (междудисциплинарни екипи от различни специалности) разработват цялостната бизнес концепция, като правят проучвания на пазара и детайлно структурират разгръщането на своя бизнес идея като минават през всички ключови етапи – от пазарно проучване и профил на клиентите създаване на прототипи и бюджетиране.
  • Презентиране на бизнес идеи пред ментори и предприемачи – поредица от задачи за структуриране на представяне пред ключови инвеститори, клиенти, партньори с цел изграждане на умения за убедителна комуникация.

Как учим: чрез практически задачи, които провокират мислене, креативност и приложение на разнообразните теоретични модели, с които се запознаваме по време на теоретичната подготовка.

  • Ученето е процес на изследване: идея – тестване – получаване на обратна връзка – рефлексия /осмисляне на обратната връзка и надграждане на/създаване на нова идея. Този цикъл на учене е в основата на ученето чрез практиката.

Лечо Лечев

Образование

Бакалавър по Компютърно и софтуерно инженерство с професионални квалификации – „Компютърен инженер“ и „Учител“ от Технически университет София.
Магистър по Компютърна бизнес информатика с професионална квалификация – Магистър по бизнес информатика от Технически университет София.
Софтуерно инженерство – Софтуерен университет (СофтУни).
 

Професионална квалификация

Основи в икономическото информационно осигуряване – ЦПО към Информационно обслужване АД.
Database Foundations – Oracle
Cambridge ESOL Level 2 Certificate in ESOL International – Cambridge
Train the trainers – Software University
SQL – Hackerrank
 

Участие в живота на гимназията

Тийм лидер на екип Приложно програмиране, Графичен дизайн, Бизнес в база Младост.