WordPress и иновации в СофтУни БУДИТЕЛ

На 24 ноември 2024 г., по време на WordCamp Sofia 2024, Мартин Косев, предприемач и преподавател в СофтУни БУДИТЕЛ, изнесе вдъхновяваща лекция със заглавие „WordPress в училище – история за бизнес, ChatGPT и мечтите на поколение Z“. Сесията подчерта как WordPress трансформира образованието за ученици на възраст между 14 и 18 години като им осигурява предприемачески и технически умения, необходими за успех в дигиталното бъдеще.

Трансформация на образованието за поколение Z
СофтУни БУДИТЕЛ, единственото частно училище в България, специализирано в дигитални науки, е пионер в модерния подход към образованието. Училището изоставя традиционните методи и приема иновативен модел, който отговаря на нуждите и стремежите на поколение Z. Презентацията изследва нов подход, който заменя остарелите инструменти и практики с динамична, интерактивна и ориентирана към изкуствения интелект учебна среда.

Силата на WordPress в ръцете на учениците
По време на презентацията Мартин Косев сподели успешни примери с ученици от СофтУни БУДИТЕЛ, които са използвали WordPress, за да създадат значими проекти. От изграждане на онлайн магазини за ръчно изработени играчки, до ракетно моделиране – тези проекти демонстрират безграничния потенциал на WordPress като платформа за учене и иновации. Фокусът върху интерактивните уроци и индивидуалните проекти гарантира, че всеки ученик учи чрез практически задачи. Тази методология излиза извън рамките на теоретичните концепции, като осигурява реални умения, приложими в истинския свят.

ИИ като задължителен елемент на обучението
Един от забележителните аспекти в презентацията беше смелото решение на преподавателя да направи изкуствения интелект задължителна част от учебната програма. Вместо да избягват ИИ, учениците се насърчават да използват инструменти като ChatGPT и други платформи, за да подобряват проектите си, с което ИИ става естествена част от образователното преживяване.

Комуникация и сътрудничество в духа на модерната епоха
Модерният подход не се изчерпва дотук. С разбиране за начина, по който поколение Z комуникира, учителят заменя остарелите системи за съобщения с платформи като Instagram и софтуер за управление на проекти – Basecamp, Clickup. Това гарантира, че комуникацията и сътрудничеството са интуитивни и съответстват на ежедневието на учениците.

Визия за бъдещето на образованието
Преподавателят завърши презентацията си с ясна визия: образованието трябва да бъде ангажиращо, целенасочено и дълбоко свързано с реалните предизвикателства. Чрез интегриране на инструменти като WordPress, ИИ и модерни комуникационни платформи, СофтУни БУДИТЕЛ не просто подготвя учениците за бъдещето – училището активно участва в неговото формиране и определяне.

Как практикуваме:

  • Стажове – в училище и в реални компании – краткосрочни ангажименти по реални задачи с ментор (учител/външен специалист), чрез които се практикуват знания и умения в реална работна среда. Това дава възможност за придобиване на реален опит, учене в практическа среда и събиране на примери за ученическо портфолио.
  • Разработване на бизнес идея в учебни компании – в екипи по 3–6 ученици (междудисциплинарни екипи от различни специалности) разработват цялостната бизнес концепция, като правят проучвания на пазара и детайлно структурират разгръщането на своя бизнес идея като минават през всички ключови етапи – от пазарно проучване и профил на клиентите създаване на прототипи и бюджетиране.
  • Презентиране на бизнес идеи пред ментори и предприемачи – поредица от задачи за структуриране на представяне пред ключови инвеститори, клиенти, партньори с цел изграждане на умения за убедителна комуникация.

Как учим: чрез практически задачи, които провокират мислене, креативност и приложение на разнообразните теоретични модели, с които се запознаваме по време на теоретичната подготовка.

  • Ученето е процес на изследване: идея – тестване – получаване на обратна връзка – рефлексия /осмисляне на обратната връзка и надграждане на/създаване на нова идея. Този цикъл на учене е в основата на ученето чрез практиката.

Как практикуваме:

  • Стажове – в училище и в реални компании – краткосрочни ангажименти по реални задачи с ментор (учител/външен специалист), чрез които се практикуват знания и умения в реална работна среда. Това дава възможност за придобиване на реален опит, учене в практическа среда и събиране на примери за ученическо портфолио.
  • Разработване на бизнес идея в учебни компании – в екипи по 3–6 ученици (междудисциплинарни екипи от различни специалности) разработват цялостната бизнес концепция, като правят проучвания на пазара и детайлно структурират разгръщането на своя бизнес идея като минават през всички ключови етапи – от пазарно проучване и профил на клиентите създаване на прототипи и бюджетиране.
  • Презентиране на бизнес идеи пред ментори и предприемачи – поредица от задачи за структуриране на представяне пред ключови инвеститори, клиенти, партньори с цел изграждане на умения за убедителна комуникация.

Как учим: чрез практически задачи, които провокират мислене, креативност и приложение на разнообразните теоретични модели, с които се запознаваме по време на теоретичната подготовка.

  • Ученето е процес на изследване: идея – тестване – получаване на обратна връзка – рефлексия /осмисляне на обратната връзка и надграждане на/създаване на нова идея. Този цикъл на учене е в основата на ученето чрез практиката.

Лечо Лечев

Образование

Бакалавър по Компютърно и софтуерно инженерство с професионални квалификации – „Компютърен инженер“ и „Учител“ от Технически университет София.
Магистър по Компютърна бизнес информатика с професионална квалификация – Магистър по бизнес информатика от Технически университет София.
Софтуерно инженерство – Софтуерен университет (СофтУни).
 

Професионална квалификация

Основи в икономическото информационно осигуряване – ЦПО към Информационно обслужване АД.
Database Foundations – Oracle
Cambridge ESOL Level 2 Certificate in ESOL International – Cambridge
Train the trainers – Software University
SQL – Hackerrank
 

Участие в живота на гимназията

Тийм лидер на екип Приложно програмиране, Графичен дизайн, Бизнес в база Младост.