Arte Urbana Collectif гостува в СофтУни БУДИТЕЛ: Когато театърът среща науката и гражданския избор

В едно изключително вълнуващо и вдъхновяващо събитие нашето училище посрещна творческия екип на Arte Urbana Collectif, който представи научния спектакъл „Дългият път към звездите“. Той е интерактивно театрално преживяване, което докосна умовете и сърцата на ученици, родители и преподаватели. В главните роли влязоха Димитър Узунов и доц. д-р Владимир Божилов. 

Тази театрална постановка беше повече от изкуство – тя беше покана за размисъл, избор и диалог между изкуство, наука и гражданска позиция. Тя ни напомни, че театърът може да бъде мост между поколения, дисциплини и визии за бъдещето. За първи път постановката оживя пред училищна общност именно в БУДИТЕЛ, събирайки ученици, родители и учители в едно вдъхновяващо преживяване. 

Представлението предизвика не само аплодисменти, но и размисли върху бъдещето на човечеството и важни въпроси за това как да опазим Земята, как да потърсим нови хоризонти сред звездите и колко е важно да развиваме научната грамотност в ерата на високите технологии. В края на постановката, чрез интерактивни елементи, се проведе задълбочена дискусия, в която учениците демонстрираха изключителен интерес към науката, задавайки въпроси за космическите явления, черните дупки, астероидите и космическите технологии. Това не само стимулира тяхното критическо мислене, но и задълбочи гражданската им активност и усещането им за принадлежност. Благодарим на Arte Urbana Collectif за вдъхновяващото преживяване и на нашата общност за това, че направи събитието толкова вълнуващо и пълноценно.

Участието на родителите беше ключов елемент, който допринесе за съграждането на сплотена училищна общност. Вярваме, че именно такива моменти изграждат ценностите на нашите ученици и насърчават критичното мислене и гражданската активност – ключови умения за света на утрешния ден.

Два погледа към бъдещето

Темите, заложени в представлението, поставиха пред зрителите въпрос, който не е просто теоретичен, а граждански и дълбоко философски:

  • Да се фокусираме върху Земята – с нейните климатични и икономически предизвикателства и да се стремим да я превърнем в „земен рай“.
  • Или да насочим погледа си към звездите – да търсим нови хоризонти за човечеството, включително колонизацията на нови планети.

Публиката беше активно ангажирана чрез интерактивен елемент, като всеки имаше възможност да гласува за визията за бъдещето, в която вярва най-силно.

Ученически интереси отвъд постановката

След края на спектакъла последва оживена дискусия, в която нашите ученици и учители задаваха множество въпроси. Тяхното любопитство ни показа, че темите на представлението резонираха дълбоко с тях:

  • Какво представляват супермасивните черни дупки и как функционират?
  • Има ли реален план за предотвратяване на сблъсък на астероид със Земята?
  • Как времето тече по различен начин в космическите условия?
  • Как се финансира космическата наука в България и как можем да я развием?
  • Кои са днешните водещи гласове и лидери в развиването на космическата индустрия?

Виждайки интереса на младите хора към науката и бъдещето на света, екипът на гимназията и гостите от Arte Urbana Collectif бяха вдъхновени от ангажираността и дълбочината на въпросите.

Театърът като мост към бъдещето

Благодарим на Arte Urbana Collectif за вдъхновяващото преживяване и на нашата общност за това, че направи събитието толкова вълнуващо и пълноценно. Вярваме, че именно такива моменти изграждат ценностите на нашите ученици и насърчават критичното мислене и гражданската активност – ключови умения за света на утрешния ден.

Гимназия „СофтУни БУДИТЕЛ“ – там, където мечтите се срещат с действията.

Как практикуваме:

  • Стажове – в училище и в реални компании – краткосрочни ангажименти по реални задачи с ментор (учител/външен специалист), чрез които се практикуват знания и умения в реална работна среда. Това дава възможност за придобиване на реален опит, учене в практическа среда и събиране на примери за ученическо портфолио.
  • Разработване на бизнес идея в учебни компании – в екипи по 3–6 ученици (междудисциплинарни екипи от различни специалности) разработват цялостната бизнес концепция, като правят проучвания на пазара и детайлно структурират разгръщането на своя бизнес идея като минават през всички ключови етапи – от пазарно проучване и профил на клиентите създаване на прототипи и бюджетиране.
  • Презентиране на бизнес идеи пред ментори и предприемачи – поредица от задачи за структуриране на представяне пред ключови инвеститори, клиенти, партньори с цел изграждане на умения за убедителна комуникация.

Как учим: чрез практически задачи, които провокират мислене, креативност и приложение на разнообразните теоретични модели, с които се запознаваме по време на теоретичната подготовка.

  • Ученето е процес на изследване: идея – тестване – получаване на обратна връзка – рефлексия /осмисляне на обратната връзка и надграждане на/създаване на нова идея. Този цикъл на учене е в основата на ученето чрез практиката.

Как практикуваме:

  • Стажове – в училище и в реални компании – краткосрочни ангажименти по реални задачи с ментор (учител/външен специалист), чрез които се практикуват знания и умения в реална работна среда. Това дава възможност за придобиване на реален опит, учене в практическа среда и събиране на примери за ученическо портфолио.
  • Разработване на бизнес идея в учебни компании – в екипи по 3–6 ученици (междудисциплинарни екипи от различни специалности) разработват цялостната бизнес концепция, като правят проучвания на пазара и детайлно структурират разгръщането на своя бизнес идея като минават през всички ключови етапи – от пазарно проучване и профил на клиентите създаване на прототипи и бюджетиране.
  • Презентиране на бизнес идеи пред ментори и предприемачи – поредица от задачи за структуриране на представяне пред ключови инвеститори, клиенти, партньори с цел изграждане на умения за убедителна комуникация.

Как учим: чрез практически задачи, които провокират мислене, креативност и приложение на разнообразните теоретични модели, с които се запознаваме по време на теоретичната подготовка.

  • Ученето е процес на изследване: идея – тестване – получаване на обратна връзка – рефлексия /осмисляне на обратната връзка и надграждане на/създаване на нова идея. Този цикъл на учене е в основата на ученето чрез практиката.

Лечо Лечев

Образование

Бакалавър по Компютърно и софтуерно инженерство с професионални квалификации – „Компютърен инженер“ и „Учител“ от Технически университет София.
Магистър по Компютърна бизнес информатика с професионална квалификация – Магистър по бизнес информатика от Технически университет София.
Софтуерно инженерство – Софтуерен университет (СофтУни).
 

Професионална квалификация

Основи в икономическото информационно осигуряване – ЦПО към Информационно обслужване АД.
Database Foundations – Oracle
Cambridge ESOL Level 2 Certificate in ESOL International – Cambridge
Train the trainers – Software University
SQL – Hackerrank
 

Участие в живота на гимназията

Тийм лидер на екип Приложно програмиране, Графичен дизайн, Бизнес в база Младост.