5 ключови идеи от семинара на Рамона Прикоп за екранната зависимост

Автор: Жана Ле, мениджър „Подбор и привличане“, СофтУни БУДИТЕЛ

Онлайн събитието „Екранна зависимост“ се проведе на 22 октомври в рамките на родителската академия „Будни през юношеството“, организирана от СофтУни БУДИТЕЛ

Представете си, че се присъединявате към стотици загрижени родители, учители и застъпници за психичното здраве на онлайн семинар за екранната зависимост, воден от Рамона Прикоп, експерт по детско развитие в дигиталната ера. Темата е по-актуална от всякога: Как нарастващото използване на дигитални устройства влияе върху психичното, физическото и социалното здраве на децата? Рамона споделя своите прозрения относно това какво можем да направим като индивиди и общности, за да насърчим по-здравословни навици и да защитим благополучието на нашите деца. Споделям накратко петте най-въздействащи извода, които си взех и аз от семинара.

1. Дигиталните медии са пристрастяващи по дизайн.

От социални медийни платформи до онлайн игрите, всички тези продукти са създадени, за да използват нашите уязвимости и да задържат вниманието ни. Рамона спомена термини като „убеждаваща технология“ (persuasive technology), „икономика на вниманието“ (attention-grabbing economy) и „надпревара до дъното на мозъчния ствол“ (race to the bottom of the brainstem), които илюстрират как технологията използва нашите най-основни импулси, за да ни задържи пред екрана.

"Бизнес моделът на социалните медийни платформи е да проектират за пристрастяване. Въпросът не е дали децата ни са изложени на риск, а колко от тях вече са пристрастени" - сподели Рамона.

2. Прекомерното излагане на екрани води до тежки странични ефекти в живия живот.

Негативните последици от прекомерната употреба на дигитални устройства, особено за деца и тийнейджъри, включват краткотрайно внимание, повишена тревожност, когнитивни нарушения и социална изолация. Тя обясни как прекомерната употреба на дигитални устройства може да доведе до дисбаланс в развитието на мозъка: прекомерна стимулация на лявото полукълбо и липса на развитие на дясното полукълбо, което влияе на емоционалната регулация и мотивацията. Ако сте родител, може да ограничете времето пред екрана на децата си и да ги ангажирате във взаимодействия на живо и в дейности на открито, за да стимулирате холистичното развитие на мозъка.

3. Мозъкът има способността да се адаптира през целия живот, но територията на мозъка не е безкрайна.

Пластичността на мозъка е способността му да се пренастрои въз основа на опита. Тази адаптивност обаче може да бъде двойно острие. Докато мозъкът е способен на положителна промяна, той също така е уязвим към развиване на вредни навици. Рамона използва аналогията за мозъка, „който приема формата на своите преживявания“, за да покаже как дигиталната зависимост се състезава за територия в мозъка, по този начин измествайки така съществени поведения като движение, креативност и социални взаимодействия във физическия свят.

екранната зависимост

4. Мозъкът може много лесно да се научи и да привикне на дигитална изолация за сметка на социализацията в реалния свят.

Тревожна е нарастващата тенденция на подрастващите да прекарват повече време в социализация с непознати онлайн, отколкото с приятели или семейство в реалния живот. Това има дълбоки последици за емоционалното им развитие и на социалните умения. Дигиталните платформи предлагат незабавно удовлетворение, но на тях им липсва богатството и дълбочината на взаимодействията в реалния свят. Рамона подчерта, че продължителните онлайн взаимодействия благоприятстват развитието на несоциални невронни пътища, което затруднява децата да се ангажират пълноценно с други хора лице в лице. Дори при намалено време пред екраните, какви допълнителни възможности можем да създадем за децата, за да се свързват смислено с връстници и семейство в реалния живот?

5. Благословията на невропластичността

Добрата новина, обясни Рамона, е, че невропластичността на мозъка ни дава и надежда. Като съзнателно променяме навиците и въвеждаме повече обогатяващи преживявания в реалния свят на децата, можем да помогнем на мозъците им да се пренастроят към по-добро. Независимо дали ги ангажираме чрез сензорно-моторни занимания, повече игри на открито или домакински задължения, тези дейности помагат за възстановяване на баланса в техните мозъци. Тези преживявания изграждат устойчивост и осигуряват „хранителните вещества“, от които мозъкът им се нуждае за здравословното си развитие.

Семинарът на Рамона Прикоп предложи не просто критика към нашите дигитални навици – той ни предостави и пътна карта за смислена промяна. Дигиталната зависимост не е неизбежна – като разберем как технологията използва нашите уязвимости и като използваме способността на мозъка ни за промяна, ние можем да предприемем проактивни стъпки, за да насочим децата ни към по-здравословна и балансирана връзка с дигиталния свят.

Целият запис от онлайн семинара с Рамона Прикоп може да гледате на: Екранна зависимост – Родителска академия „Будни през юношеството“.

Следете страницата на СофтУни БУДИТЕЛ за информация за предстоящите издания на академията.

 

Как практикуваме:

  • Стажове – в училище и в реални компании – краткосрочни ангажименти по реални задачи с ментор (учител/външен специалист), чрез които се практикуват знания и умения в реална работна среда. Това дава възможност за придобиване на реален опит, учене в практическа среда и събиране на примери за ученическо портфолио.
  • Разработване на бизнес идея в учебни компании – в екипи по 3–6 ученици (междудисциплинарни екипи от различни специалности) разработват цялостната бизнес концепция, като правят проучвания на пазара и детайлно структурират разгръщането на своя бизнес идея като минават през всички ключови етапи – от пазарно проучване и профил на клиентите създаване на прототипи и бюджетиране.
  • Презентиране на бизнес идеи пред ментори и предприемачи – поредица от задачи за структуриране на представяне пред ключови инвеститори, клиенти, партньори с цел изграждане на умения за убедителна комуникация.

Как учим: чрез практически задачи, които провокират мислене, креативност и приложение на разнообразните теоретични модели, с които се запознаваме по време на теоретичната подготовка.

  • Ученето е процес на изследване: идея – тестване – получаване на обратна връзка – рефлексия /осмисляне на обратната връзка и надграждане на/създаване на нова идея. Този цикъл на учене е в основата на ученето чрез практиката.

Как практикуваме:

  • Стажове – в училище и в реални компании – краткосрочни ангажименти по реални задачи с ментор (учител/външен специалист), чрез които се практикуват знания и умения в реална работна среда. Това дава възможност за придобиване на реален опит, учене в практическа среда и събиране на примери за ученическо портфолио.
  • Разработване на бизнес идея в учебни компании – в екипи по 3–6 ученици (междудисциплинарни екипи от различни специалности) разработват цялостната бизнес концепция, като правят проучвания на пазара и детайлно структурират разгръщането на своя бизнес идея като минават през всички ключови етапи – от пазарно проучване и профил на клиентите създаване на прототипи и бюджетиране.
  • Презентиране на бизнес идеи пред ментори и предприемачи – поредица от задачи за структуриране на представяне пред ключови инвеститори, клиенти, партньори с цел изграждане на умения за убедителна комуникация.

Как учим: чрез практически задачи, които провокират мислене, креативност и приложение на разнообразните теоретични модели, с които се запознаваме по време на теоретичната подготовка.

  • Ученето е процес на изследване: идея – тестване – получаване на обратна връзка – рефлексия /осмисляне на обратната връзка и надграждане на/създаване на нова идея. Този цикъл на учене е в основата на ученето чрез практиката.

Лечо Лечев

Образование

Бакалавър по Компютърно и софтуерно инженерство с професионални квалификации – „Компютърен инженер“ и „Учител“ от Технически университет София.
Магистър по Компютърна бизнес информатика с професионална квалификация – Магистър по бизнес информатика от Технически университет София.
Софтуерно инженерство – Софтуерен университет (СофтУни).
 

Професионална квалификация

Основи в икономическото информационно осигуряване – ЦПО към Информационно обслужване АД.
Database Foundations – Oracle
Cambridge ESOL Level 2 Certificate in ESOL International – Cambridge
Train the trainers – Software University
SQL – Hackerrank
 

Участие в живота на гимназията

Тийм лидер на екип Приложно програмиране, Графичен дизайн, Бизнес в база Младост.