Олга Нинова – Траянова, директор „Образование“ в СофтУни БУДИТЕЛ, е част от класацията „40 до 40“ на Дарик радио за 2024

Олга Нинова – Траянова, директор „Образование“ в СофтУни БУДИТЕЛ, е част от класацията „40 до 40“ на Дарик радио и Darik.bg за 2024 г. Г-жа Нинова – Траянова е номинирана и избрана в 11-то издание на проекта на Дарик в категория „Образование“ за цялостния ѝ принос в Института за прогресивно образование – разработване и прилагане на иновативни програми за преподаване и квалификация на учители, за работата ѝ като учител и директор, както и за приноса ѝ за цялостна трансформация на училища в страната.

В разговора ѝ по Дарик с Михаил Дюзев тя разказа за пътя си към преподаването и призванието да бъде учител. Той започва през 2004 г. в Испания, където следвайки висшето си образование, преподава в частни академии и дава частни уроци. В Мадрид се среща с основателката на „Заедно в час“ и настоящ изпълнителен директор на СофтУни БУДИТЕЛ – Евгения Пеева, която ѝ разказва за каузата на организацията,  която пък става причина Олга да се върне в България и да се присъедини към нея. 

В следващите години тя се посвещава на учителската професия като преподавател по испански, английски и история на изкуството в гимназиалния курс на столично училище. През 2015 г. получава покана да бъде част от екипа на Института по прогресивно образование, който подкрепя постоянното развитие на учителите и насърчава прилагането на иновации в учебния процес. От една година е директор „Образование“ в СофтУни БУДИТЕЛ. „Уникалното на нашата гимназия е професионалното обучение и подготовка в сферата на дигиталните науки. Нашите ученици, освен че излизат с професия, те имат умения за мислене, затова как да учат по-добре, как да структурират информацията, имат и осъзнаването на необходимостта от постоянно развитие“, споделя Олга Нинова-Траянова.

Вижте целия разговор:

За „40 до 40“ на Дарик радио

„40 до 40“ е проект на Дарик радио, който всяка година търси, намира и представя 40 успешно реализирали се млади българи до 40 години, останали встрани от медийния интерес. Те работят в България, създават малки или големи, но важни неща, имат блясък в очите, любопитни са, готови за предизвикателства, променят статуквото, пълни са с идеи, мислещи и оригинални, носят предприемачески дух, работят за благото на всички ни. За единадесет години проектът на Дарик представя момичета и момчета от цяла България които, напук на трудностите и предизвикатествата, успяват да си вършат по най-добрия начин работата, създавайки и допълнителна стойност за обществото ни. Номинациите са в 10 категории: Изкуство и култура; Наука, технологии, изобретения; Медицина; Околна среда; Образование; Спорт; Бизнес и предприемачество; Социални дейности; Доброволчество; Правата на човека.

Как практикуваме:

  • Стажове – в училище и в реални компании – краткосрочни ангажименти по реални задачи с ментор (учител/външен специалист), чрез които се практикуват знания и умения в реална работна среда. Това дава възможност за придобиване на реален опит, учене в практическа среда и събиране на примери за ученическо портфолио.
  • Разработване на бизнес идея в учебни компании – в екипи по 3–6 ученици (междудисциплинарни екипи от различни специалности) разработват цялостната бизнес концепция, като правят проучвания на пазара и детайлно структурират разгръщането на своя бизнес идея като минават през всички ключови етапи – от пазарно проучване и профил на клиентите създаване на прототипи и бюджетиране.
  • Презентиране на бизнес идеи пред ментори и предприемачи – поредица от задачи за структуриране на представяне пред ключови инвеститори, клиенти, партньори с цел изграждане на умения за убедителна комуникация.

Как учим: чрез практически задачи, които провокират мислене, креативност и приложение на разнообразните теоретични модели, с които се запознаваме по време на теоретичната подготовка.

  • Ученето е процес на изследване: идея – тестване – получаване на обратна връзка – рефлексия /осмисляне на обратната връзка и надграждане на/създаване на нова идея. Този цикъл на учене е в основата на ученето чрез практиката.

Как практикуваме:

  • Стажове – в училище и в реални компании – краткосрочни ангажименти по реални задачи с ментор (учител/външен специалист), чрез които се практикуват знания и умения в реална работна среда. Това дава възможност за придобиване на реален опит, учене в практическа среда и събиране на примери за ученическо портфолио.
  • Разработване на бизнес идея в учебни компании – в екипи по 3–6 ученици (междудисциплинарни екипи от различни специалности) разработват цялостната бизнес концепция, като правят проучвания на пазара и детайлно структурират разгръщането на своя бизнес идея като минават през всички ключови етапи – от пазарно проучване и профил на клиентите създаване на прототипи и бюджетиране.
  • Презентиране на бизнес идеи пред ментори и предприемачи – поредица от задачи за структуриране на представяне пред ключови инвеститори, клиенти, партньори с цел изграждане на умения за убедителна комуникация.

Как учим: чрез практически задачи, които провокират мислене, креативност и приложение на разнообразните теоретични модели, с които се запознаваме по време на теоретичната подготовка.

  • Ученето е процес на изследване: идея – тестване – получаване на обратна връзка – рефлексия /осмисляне на обратната връзка и надграждане на/създаване на нова идея. Този цикъл на учене е в основата на ученето чрез практиката.

Лечо Лечев

Образование

Бакалавър по Компютърно и софтуерно инженерство с професионални квалификации – „Компютърен инженер“ и „Учител“ от Технически университет София.
Магистър по Компютърна бизнес информатика с професионална квалификация – Магистър по бизнес информатика от Технически университет София.
Софтуерно инженерство – Софтуерен университет (СофтУни).
 

Професионална квалификация

Основи в икономическото информационно осигуряване – ЦПО към Информационно обслужване АД.
Database Foundations – Oracle
Cambridge ESOL Level 2 Certificate in ESOL International – Cambridge
Train the trainers – Software University
SQL – Hackerrank
 

Участие в живота на гимназията

Тийм лидер на екип Приложно програмиране, Графичен дизайн, Бизнес в база Младост.