Дни на отворените врати: Привлекателност и възможности за професионално образование

На 20 ноември в СофтУни БУДИТЕЛ се проведе поредно издание на Дни на отворените врати, организирано в рамките на проект  „Модернизиране на професионалното образование и обучение“ (BG05SFPR001-3.001-0001), финансиран по Програма „Образование“ 2021-2027 и съфинансиран от Европейския съюз. Събитието бе част от Дейност 9, която акцентира върху повишаване на привлекателността на професионалното образование и обучение (ПОО) чрез сътрудничество между ученици, родители, работодатели и местната власт.

Инициативата имаше за цел да запознае ученици и техните родители с възможностите за образование в модернизираните професионални програми, като насърчи избора на професии от стратегически значимите дигитални и зелени сектори. Бяха представени възможности за кариерно ориентиране, успешни примери за реализация на ученици и специалности, съобразени с изискванията на съвременния пазар на труда.

Събитието започна с регистрация и насочване на гостите към тематичните зали. Първата част от програмата включваше интерактивно представяне на мисията и визията на гимназията, последвано от панелни дискусии.

Тематични станции
Гостите имаха възможност да се включат в специално организирани станции, демонстриращи практическото приложение на знанията в:

Програмиране и изкуствен интелект;
Дигитален бизнес;
Дизайн и анимация;
Училищен живот и култура.

Всяка станция предложи практически примери и демонстрации, които показаха иновативния подход на гимназията към обучението, като събитието завърши с индивидуални въпроси и раздаване на подаръчни материали за посетителите.

Резултати от инициативата
Насърчаване на участието на ученици в модернизирани професионални програми;
Повишаване на осведомеността за предимствата на професионалното образование сред родителите и учениците;
Засилване на връзката между училището, бизнеса и местната общност.
Следващи стъпки

Подобни събития ще продължат да бъдат част от усилията по проект „Модернизация на професионалното образование“ за привличане на млади таланти в ключови за икономиката сектори. Участниците получиха сертификати за участие и ценна информация за своето бъдеще. „Ден на отворените врати“ подчерта важността на партньорството между училището и родителите за изграждането на професионалисти, готови за предизвикателствата на модерната икономика.

Как практикуваме:

  • Стажове – в училище и в реални компании – краткосрочни ангажименти по реални задачи с ментор (учител/външен специалист), чрез които се практикуват знания и умения в реална работна среда. Това дава възможност за придобиване на реален опит, учене в практическа среда и събиране на примери за ученическо портфолио.
  • Разработване на бизнес идея в учебни компании – в екипи по 3–6 ученици (междудисциплинарни екипи от различни специалности) разработват цялостната бизнес концепция, като правят проучвания на пазара и детайлно структурират разгръщането на своя бизнес идея като минават през всички ключови етапи – от пазарно проучване и профил на клиентите създаване на прототипи и бюджетиране.
  • Презентиране на бизнес идеи пред ментори и предприемачи – поредица от задачи за структуриране на представяне пред ключови инвеститори, клиенти, партньори с цел изграждане на умения за убедителна комуникация.

Как учим: чрез практически задачи, които провокират мислене, креативност и приложение на разнообразните теоретични модели, с които се запознаваме по време на теоретичната подготовка.

  • Ученето е процес на изследване: идея – тестване – получаване на обратна връзка – рефлексия /осмисляне на обратната връзка и надграждане на/създаване на нова идея. Този цикъл на учене е в основата на ученето чрез практиката.

Как практикуваме:

  • Стажове – в училище и в реални компании – краткосрочни ангажименти по реални задачи с ментор (учител/външен специалист), чрез които се практикуват знания и умения в реална работна среда. Това дава възможност за придобиване на реален опит, учене в практическа среда и събиране на примери за ученическо портфолио.
  • Разработване на бизнес идея в учебни компании – в екипи по 3–6 ученици (междудисциплинарни екипи от различни специалности) разработват цялостната бизнес концепция, като правят проучвания на пазара и детайлно структурират разгръщането на своя бизнес идея като минават през всички ключови етапи – от пазарно проучване и профил на клиентите създаване на прототипи и бюджетиране.
  • Презентиране на бизнес идеи пред ментори и предприемачи – поредица от задачи за структуриране на представяне пред ключови инвеститори, клиенти, партньори с цел изграждане на умения за убедителна комуникация.

Как учим: чрез практически задачи, които провокират мислене, креативност и приложение на разнообразните теоретични модели, с които се запознаваме по време на теоретичната подготовка.

  • Ученето е процес на изследване: идея – тестване – получаване на обратна връзка – рефлексия /осмисляне на обратната връзка и надграждане на/създаване на нова идея. Този цикъл на учене е в основата на ученето чрез практиката.

Лечо Лечев

Образование

Бакалавър по Компютърно и софтуерно инженерство с професионални квалификации – „Компютърен инженер“ и „Учител“ от Технически университет София.
Магистър по Компютърна бизнес информатика с професионална квалификация – Магистър по бизнес информатика от Технически университет София.
Софтуерно инженерство – Софтуерен университет (СофтУни).
 

Професионална квалификация

Основи в икономическото информационно осигуряване – ЦПО към Информационно обслужване АД.
Database Foundations – Oracle
Cambridge ESOL Level 2 Certificate in ESOL International – Cambridge
Train the trainers – Software University
SQL – Hackerrank
 

Участие в живота на гимназията

Тийм лидер на екип Приложно програмиране, Графичен дизайн, Бизнес в база Младост.