Кои са ключовите умения за успех в съвременния технологичен свят?

Ваня Манова, регионален мениджър на Mastercard, сподели ценни съвети с учениците от СофтУни БУДИТЕЛ

В средата на декември Ваня Манова, регионален мениджър на Mastercard за България, Северна Македония, Албания и Косово и член на УС на Съвета на жените в бизнеса в България, беше специален гост на учениците от СофтУни БУДИТЕЛ. В дискусията, модерирана от Олга Нинова-Траянова, директор „Образование“, г-жа Манова, в ролята си на дългогодишен успешен лидер, сподели с младежите ценни съвети за уменията, които да развиват, необходими за успешната им реализация като личности и професионалисти. На първо място тя посочи социалните умения и тези за добра комуникация, които според нея, са в основата на ефективната интеракция с екипите. Любопитството и стремежът към нови и различни начинания също са едни от важните умения, които според г-жа Манова ни движат напред. Като трето основно умение на активния съвременен човек тя изтъкна адаптивността и готовността за промяна. 

Ваня Манова сподели, че в ежедневието ни с непрестанни технологични промени, е ключово да можем да се адаптираме към тях и да променяме мисленето си, така че да постигаме положителна промяна в бизнеса, в обществото и в живота си.

В дискусията с учениците Ваня Манова обърна внимание и на основните стълбове, които изграждат една успешна компания. С примери от работата си в Mastercard тя подчерта, че един от тях е сплотеният екип. Г-жа Манова посъветва младежите при избора на бъдещата си кариера да се насочват към работа, която ще им носи не само професионална реализация, но и лично удовлетворение. „Никога не е късно да направите завой, за да постигнете това, което искате и за което мечтаете“, обърна се тя към учениците. По нейните думи добрите и успешни компании са тези, които се грижат екипите им да се чувстват добре приети, оценени и мотивирани на работното си място.

На финала на разговора Ваня Манова отговори на всички въпроси на младежите и ги покани в офиса на Mastercard, за да се запознаят с екипа и работата на различните отдели в компанията. Гостуването ѝ е част от меморандума за сътрудничество между СофтУни БУДИТЕЛ и Съвета на жените в бизнеса в България. 

Как практикуваме:

  • Стажове – в училище и в реални компании – краткосрочни ангажименти по реални задачи с ментор (учител/външен специалист), чрез които се практикуват знания и умения в реална работна среда. Това дава възможност за придобиване на реален опит, учене в практическа среда и събиране на примери за ученическо портфолио.
  • Разработване на бизнес идея в учебни компании – в екипи по 3–6 ученици (междудисциплинарни екипи от различни специалности) разработват цялостната бизнес концепция, като правят проучвания на пазара и детайлно структурират разгръщането на своя бизнес идея като минават през всички ключови етапи – от пазарно проучване и профил на клиентите създаване на прототипи и бюджетиране.
  • Презентиране на бизнес идеи пред ментори и предприемачи – поредица от задачи за структуриране на представяне пред ключови инвеститори, клиенти, партньори с цел изграждане на умения за убедителна комуникация.

Как учим: чрез практически задачи, които провокират мислене, креативност и приложение на разнообразните теоретични модели, с които се запознаваме по време на теоретичната подготовка.

  • Ученето е процес на изследване: идея – тестване – получаване на обратна връзка – рефлексия /осмисляне на обратната връзка и надграждане на/създаване на нова идея. Този цикъл на учене е в основата на ученето чрез практиката.

Как практикуваме:

  • Стажове – в училище и в реални компании – краткосрочни ангажименти по реални задачи с ментор (учител/външен специалист), чрез които се практикуват знания и умения в реална работна среда. Това дава възможност за придобиване на реален опит, учене в практическа среда и събиране на примери за ученическо портфолио.
  • Разработване на бизнес идея в учебни компании – в екипи по 3–6 ученици (междудисциплинарни екипи от различни специалности) разработват цялостната бизнес концепция, като правят проучвания на пазара и детайлно структурират разгръщането на своя бизнес идея като минават през всички ключови етапи – от пазарно проучване и профил на клиентите създаване на прототипи и бюджетиране.
  • Презентиране на бизнес идеи пред ментори и предприемачи – поредица от задачи за структуриране на представяне пред ключови инвеститори, клиенти, партньори с цел изграждане на умения за убедителна комуникация.

Как учим: чрез практически задачи, които провокират мислене, креативност и приложение на разнообразните теоретични модели, с които се запознаваме по време на теоретичната подготовка.

  • Ученето е процес на изследване: идея – тестване – получаване на обратна връзка – рефлексия /осмисляне на обратната връзка и надграждане на/създаване на нова идея. Този цикъл на учене е в основата на ученето чрез практиката.

Лечо Лечев

Образование

Бакалавър по Компютърно и софтуерно инженерство с професионални квалификации – „Компютърен инженер“ и „Учител“ от Технически университет София.
Магистър по Компютърна бизнес информатика с професионална квалификация – Магистър по бизнес информатика от Технически университет София.
Софтуерно инженерство – Софтуерен университет (СофтУни).
 

Професионална квалификация

Основи в икономическото информационно осигуряване – ЦПО към Информационно обслужване АД.
Database Foundations – Oracle
Cambridge ESOL Level 2 Certificate in ESOL International – Cambridge
Train the trainers – Software University
SQL – Hackerrank
 

Участие в живота на гимназията

Тийм лидер на екип Приложно програмиране, Графичен дизайн, Бизнес в база Младост.