Учебни компании

Учебните компании стартират за първи път в СофтУни Будител през учебната 2024/2025 година като иновативен образователен подход, който дава възможност на младежите да развиват в учебна среда ключови кариерни умения като работа в екип, ефективна комуникация, лидерски и презентационни качества, аналитично мислене и взимане на решения. Поставяйки учениците в среда с реални бизнес казуси, учебните компании са ефективен модел за усвояване и прилагане на практически умения и работна култура, осигуряващи на младите хора конкурентно предимство в бъдещата им професионална реализация. Програмата включва десетокласници от трите специалности на гимназията и ученици от 11. клас със специалност „Бизнес“. Обучението се провежда два пъти седмично в часовете по „Икономика“ и „Производствени практики“.

 Учебните компании са разделени в четири направления:

  • Програмиране  
    Направлението е под ръководството на Мариян Йорданов, преподавател по „Приложно програмиране“ в СофтУни БУДИТЕЛ. В него екип от 15 ученици работят по създаването и реализирането на проекта Pensa Club, осъществен с подкрепата на американското посолство. Проектът представлява иновативна дигитална и интерактивна платформа, която има за цел да подобри качеството на живот на възрастните хора, като ги включва активно в съвременното общество, подкрепя ги в развитието на нови умения и интереси, и насърчава здравословния начин на живот.
  • Маркетинг
    Учебната компания Brand Shapers, ръководена от Йордан Тотев, директор „Маркетинг“ в СофтУни БУДИТЕЛ, дава възможност на 11 ученици да участват в разработването и изпълнението на реални маркетингови задачи, свързани с гимназията, както и да създават училищния подкаст.
Училищен подкаст на СофтУни БУДИТЕЛ - "На беседка"
  • Дигитален бизнес
    Мартин Косев, предприемач, основател на Aftergroup и преподавател по „Бизнес“ в СофтУни БУДИТЕЛ, е ръководител на третото направление, в което участват 9 ученици. Те получават възможността да се включат в създаването и реализирането на реални проекти в областта на дигиталния маркетинг за клиенти на Aftergroup.
  • Бизнес инкубатор
    Това е най-голямото направление в рамките на Учебните програми, което обединява 110 ученици, ръководени от Екатерина Лузиоти, преподавател по „Предприемачество“ в СофтУни БУДИТЕЛ. Учениците са разделени в 9 екипа, като целта е да работят тясно в екип по всички стъпки и процеси за развиването на една бизнес идея – от определяне на конкретен бизнес проблем и целевата група, до дефиниране на различни подходящи и работещи решения.

Как практикуваме:

  • Стажове – в училище и в реални компании – краткосрочни ангажименти по реални задачи с ментор (учител/външен специалист), чрез които се практикуват знания и умения в реална работна среда. Това дава възможност за придобиване на реален опит, учене в практическа среда и събиране на примери за ученическо портфолио.
  • Разработване на бизнес идея в учебни компании – в екипи по 3–6 ученици (междудисциплинарни екипи от различни специалности) разработват цялостната бизнес концепция, като правят проучвания на пазара и детайлно структурират разгръщането на своя бизнес идея като минават през всички ключови етапи – от пазарно проучване и профил на клиентите създаване на прототипи и бюджетиране.
  • Презентиране на бизнес идеи пред ментори и предприемачи – поредица от задачи за структуриране на представяне пред ключови инвеститори, клиенти, партньори с цел изграждане на умения за убедителна комуникация.

Как учим: чрез практически задачи, които провокират мислене, креативност и приложение на разнообразните теоретични модели, с които се запознаваме по време на теоретичната подготовка.

  • Ученето е процес на изследване: идея – тестване – получаване на обратна връзка – рефлексия /осмисляне на обратната връзка и надграждане на/създаване на нова идея. Този цикъл на учене е в основата на ученето чрез практиката.

Как практикуваме:

  • Стажове – в училище и в реални компании – краткосрочни ангажименти по реални задачи с ментор (учител/външен специалист), чрез които се практикуват знания и умения в реална работна среда. Това дава възможност за придобиване на реален опит, учене в практическа среда и събиране на примери за ученическо портфолио.
  • Разработване на бизнес идея в учебни компании – в екипи по 3–6 ученици (междудисциплинарни екипи от различни специалности) разработват цялостната бизнес концепция, като правят проучвания на пазара и детайлно структурират разгръщането на своя бизнес идея като минават през всички ключови етапи – от пазарно проучване и профил на клиентите създаване на прототипи и бюджетиране.
  • Презентиране на бизнес идеи пред ментори и предприемачи – поредица от задачи за структуриране на представяне пред ключови инвеститори, клиенти, партньори с цел изграждане на умения за убедителна комуникация.

Как учим: чрез практически задачи, които провокират мислене, креативност и приложение на разнообразните теоретични модели, с които се запознаваме по време на теоретичната подготовка.

  • Ученето е процес на изследване: идея – тестване – получаване на обратна връзка – рефлексия /осмисляне на обратната връзка и надграждане на/създаване на нова идея. Този цикъл на учене е в основата на ученето чрез практиката.

Лечо Лечев

Образование

Бакалавър по Компютърно и софтуерно инженерство с професионални квалификации – „Компютърен инженер“ и „Учител“ от Технически университет София.
Магистър по Компютърна бизнес информатика с професионална квалификация – Магистър по бизнес информатика от Технически университет София.
Софтуерно инженерство – Софтуерен университет (СофтУни).
 

Професионална квалификация

Основи в икономическото информационно осигуряване – ЦПО към Информационно обслужване АД.
Database Foundations – Oracle
Cambridge ESOL Level 2 Certificate in ESOL International – Cambridge
Train the trainers – Software University
SQL – Hackerrank
 

Участие в живота на гимназията

Тийм лидер на екип Приложно програмиране, Графичен дизайн, Бизнес в база Младост.