Големият въпрос: Как ни влияе стресът?

Осмокласниците от гимназия СофтУни БУДИТЕЛ се включиха в съвместната образователна инициатива „Големият въпрос“, организирана на 24 юни, заедно с ученици от 90 СУ „Ген. Хосе де Сан Мартин“. Чрез видео връзка младежите от двете училища представиха проектите си по предварително зададената тема „Как влияе стресът върху организма ни?“

Учениците от 8 г клас, с подкрепата на преподавателите си по химия и биология Катарина Арсов, по биология Цветелина Семерджиева, както и с помощта на мед. сестри Мария Георгиева и Петя Стоичкова, психологът Ромина Василева, и педагогическият съветник Гергана Стефанова, разработиха две настолни игри и специален куиз, посветени на темата. 

В куиза, подготвен от ученичката Ванеса Черникова, присъстващите имаха възможност да проверят знанията си, отговаряйки на въпроси, свързани с отделяните вещества и биохимичните процеси в човешкия организъм в състояние на стрес. Те надградиха знанията си с допълнителни факти за това какво се случва с имунната ни система, когато сме подложени на продължителен стрес и кои органи страдат най-много, какво представлява психосоматичният ефект и какви техники можем да прилагаме за преодоляване на напрежението.

Ученици представят проект по време на събитие в СофтУни БУДИТЕЛ

Разделени на групи, момчетата и момичетата  създадоха и две настолни игри, чиято цел е да намали нивото на стрес на участниците. „Антистресополис“ е базирана на играта Монополи, като според числото, което се падне от играта със зарчето, участникът преминава през различни полета, отговаряйки на тематични въпроси. Втората игра с наименованието „Не ме закачай“ акцентира върху справянето със стреса при взаимоотношенията и си поставя за цел да измери знанията в различни сфери (химия, биология и др.) и да предложи различни стратегии за преодоляване на напрежението.

От своя страна, учениците от 90 СУ представиха различна гледна точка на темата, като обърнаха внимание на вредата и опасностите от наркотичните вещества, към които хората могат да посегнат в стресови ситуации. Младежите споделиха повече и за различните ефективни техники за справяне със стреса като йога, медитация, масажи и др.

На финала на събитието учениците от 8 г. клас получиха от преподавателите си специална грамота „Клас на спокойствието и силата“ като признание за будното им и отговорното отношение, и участие в проекта.

Големият въпрос е образователен интердисциплинарен метод, който разглежда дадена тема през няколко предмета с цел учениците да развиват аналитично и креативно мислене, и способността да изследват различни гледни точки и да търсят иновативни решения.

Моменти от събитието „Големият въпрос: как ни влияе стресът?“
Ученички от СофтУни БУДИТЕЛ представят идея
Участници наблюдават презентации на тема стрес и психично здраве
събитието „Големият въпрос: как ни влияе стресът?“

Как практикуваме:

  • Стажове – в училище и в реални компании – краткосрочни ангажименти по реални задачи с ментор (учител/външен специалист), чрез които се практикуват знания и умения в реална работна среда. Това дава възможност за придобиване на реален опит, учене в практическа среда и събиране на примери за ученическо портфолио.
  • Разработване на бизнес идея в учебни компании – в екипи по 3–6 ученици (междудисциплинарни екипи от различни специалности) разработват цялостната бизнес концепция, като правят проучвания на пазара и детайлно структурират разгръщането на своя бизнес идея като минават през всички ключови етапи – от пазарно проучване и профил на клиентите създаване на прототипи и бюджетиране.
  • Презентиране на бизнес идеи пред ментори и предприемачи – поредица от задачи за структуриране на представяне пред ключови инвеститори, клиенти, партньори с цел изграждане на умения за убедителна комуникация.

Как учим: чрез практически задачи, които провокират мислене, креативност и приложение на разнообразните теоретични модели, с които се запознаваме по време на теоретичната подготовка.

  • Ученето е процес на изследване: идея – тестване – получаване на обратна връзка – рефлексия /осмисляне на обратната връзка и надграждане на/създаване на нова идея. Този цикъл на учене е в основата на ученето чрез практиката.

Как практикуваме:

  • Стажове – в училище и в реални компании – краткосрочни ангажименти по реални задачи с ментор (учител/външен специалист), чрез които се практикуват знания и умения в реална работна среда. Това дава възможност за придобиване на реален опит, учене в практическа среда и събиране на примери за ученическо портфолио.
  • Разработване на бизнес идея в учебни компании – в екипи по 3–6 ученици (междудисциплинарни екипи от различни специалности) разработват цялостната бизнес концепция, като правят проучвания на пазара и детайлно структурират разгръщането на своя бизнес идея като минават през всички ключови етапи – от пазарно проучване и профил на клиентите създаване на прототипи и бюджетиране.
  • Презентиране на бизнес идеи пред ментори и предприемачи – поредица от задачи за структуриране на представяне пред ключови инвеститори, клиенти, партньори с цел изграждане на умения за убедителна комуникация.

Как учим: чрез практически задачи, които провокират мислене, креативност и приложение на разнообразните теоретични модели, с които се запознаваме по време на теоретичната подготовка.

  • Ученето е процес на изследване: идея – тестване – получаване на обратна връзка – рефлексия /осмисляне на обратната връзка и надграждане на/създаване на нова идея. Този цикъл на учене е в основата на ученето чрез практиката.

Лечо Лечев

Образование

Бакалавър по Компютърно и софтуерно инженерство с професионални квалификации – „Компютърен инженер“ и „Учител“ от Технически университет София.
Магистър по Компютърна бизнес информатика с професионална квалификация – Магистър по бизнес информатика от Технически университет София.
Софтуерно инженерство – Софтуерен университет (СофтУни).
 

Професионална квалификация

Основи в икономическото информационно осигуряване – ЦПО към Информационно обслужване АД.
Database Foundations – Oracle
Cambridge ESOL Level 2 Certificate in ESOL International – Cambridge
Train the trainers – Software University
SQL – Hackerrank
 

Участие в живота на гимназията

Тийм лидер на екип Приложно програмиране, Графичен дизайн, Бизнес в база Младост.