
Евгения Пеева, изпълнителен директор на гимназия СофтУни БУДИТЕЛ, се включи в 18-тото издание на международния форум за иновации WEBIT, което се проведе на 26 юни в София. Тази година събитието събра водещи лидери и експерти от различни сфери, за да обсъдят как навлизането на ИИ вече променя и влияе на всички сфери на живота ни.
ИИ в образованието: интеграция или разрив – какво предстои?
Г-жа Пеева участва в дискусионния панел „ИИ в образованието: Интеграция или разрив — какво предстои?“, където се присъедини като събеседник заедно с Красимир Вълчев, министър на образованието и Антон Александров, изследовател в институт INSAIT. В рамките на панела бяха обсъдени както предимствата, така и предизвикателствата пред внедряването на изкуствения интелект в образователния процес.
Евгения Пеева сподели опита на гимназия СофтУни БУДИТЕЛ като едно от най-иновативните училища в България, което вече тества въвеждането на ИИ в учебните и административни процеси. Сред основните предизвикателства тя открои необходимостта от внимателен избор на конкретни технологии, подготовката на учителите за работа с новите инструменти и изграждане на подходящи очаквания сред родителите и учениците за приложението на ИИ в учебните програми.
„Имаме нужда от институционалната подкрепа на МОН, защото в момента се чувстваме сами в усилията ни да бъдем в крак с технологичните иновации“, подчерта изпълнителният директор на гимназията.
По време на дискусията Евгения Пеева сподели също, че през следващата учебна година СофтУни БУДИТЕЛ ще въведе специално обучени чатботове, които да подпомагат подготовката на учениците за националното външно оценяване (НВО) и държавните зрелостни изпити (ДЗИ) по български език. Освен това ще бъдат пилотирани нови инструменти за оценка на уменията на учениците, като резултатите от тези инициативи ще бъдат споделени с Министерството на образованието и науката.
Министър Вълчев подчерта, че промяната в образователната система се случва бавно и изисква години. Според него иновациите се движат от долу нагоре, като частните училища често са най-бързи в прилагането на нововъведения. Той изтъкна важността от развитие на фундаментални знания и критично мислене, като добави, че МОН работи за адаптиране на учебните програми, формата на оценяванията и подготовката на учителите, за да отговори на нуждите на учениците в ерата на ИИ.
Антон Александров от INSAIT акцентира върху потенциала на ИИ за индивидуално оценяване и персонализирани препоръки, които да насочват развитието на всеки ученик. Той отбеляза, че традиционните тестове и изпити, базирани основно на запаметяване, вече не отговарят на нуждите на младите хора в съвременния свят.

