Проф. Ед Мориарти от Edgerton Center в MIT вдъхнови учениците на СофтУни БУДИТЕЛ с интерактивна STEM работилница

В СофтУни БУДИТЕЛ се проведе интерактивна работилница по иновации и инженерно мислене, водена от проф. Ед Мориарти, преподавател по иновации и инженерство в Massachusetts Institute of Technology (MIT)Събитието събра ученици от 8. до 12. клас от двете бази на гимназията, техните родители, както и преподаватели, но и не само. Залата бе пълна, а ентусиазмът и любопитството на участниците далеч надминаха очакванията. 

Ед Мориарти - професорът, който превърна ученето в приключение

Проф. Мориарти, когото всички бързо започнаха да наричат Ед, е инженер, изследовател и педагог с над 25 години опит в преподаването на иновации, дизайн и социално въздействие в MIT Edgerton Centre.

Той участва и инициира дейности като MIT D-Lab и MIT Global Teaching Labs, чрез които обучава студенти и учители по целия свят да мислят креативно, да решават реални проблеми и да използват технологиите като инструмент за промяна.

Работата му обхваща десетки страни и общности: от университетски лаборатории до малки училища в развиващи се региони. Основната му мисия е да покаже, че всеки човек, независимо от възрастта, езика или произхода си, може да бъде иноватор, ако му се даде пространство да изследва, греши и твори. Вярва, че учениците следва да са във водеща роля и те да са двигатели/носители и продължители на тези дейности.

STEM методът - наука, технологии, инженерство и математика в действие

От мнозина хора е възприето, че грешката е нещо, което трябва да избягваме на всяка цена, но това не е така във всяко отношение. Да, подготовката преди изпит или друга задача, са безспорно ключов елемент в образованието и след това избраната професия.

Когато става въпрос за учене, грешката е естествен процес от усвояването на нови знания и умения. Натрупването на знания следва определена образователна пътека, но допускането на грешки е напълно нормално и не би следвало учениците да се плашат. Едно от ключовите послания на тази STEM работлница бе именно в тази посока. Няма учене без въпроси и “ ако след презентацията ти няма въпроси, значи не си направил добра презентация” казва Ед.

STEM методът (Science, Technology, Engineering, Mathematics), е подход, който комбинира научното мислене, техническите умения, инженерното проектиране и математическата логика в един цялостен модел на обучение чрез преживяване. Проф. Мориарти представи STEM не като сбор от дисциплини, а като начин на мислене:

  • Да задаваш въпроси и да търсиш различни решения.
  • Да създаваш, опитваш, проваляш, препланираш, опитваш отново, адаптираш и то в сътрудничество.
  • Да сътрудничиш, вместо да се състезаваш.
  • Да виждаш грешките като част от пътя, а не като провал.
  • Да откриваш връзката между науката, изкуството и човечността.

Този подход променя начина, по който децата възприемат ученето, а именно от пасивно възприемане на информация към активно създаване на знание.

Работилница, която вдъхнови и ученици, и учители

В рамките на сесията участниците имаха възможност да преживеят STEM в действие чрез малки инженерни и творчески предизвикателства, групова работа и интерактивни дискусии.

Залата се превърна в лаборатория на идеи, пълна с ентусиазъм и любопитство. Ученици, родители и учители заедно изграждаха прототипи, експериментираха с решения и размишляваха върху това как учим и защо ученето има смисъл, когато е преживяно.

“Няма правилни и грешни отговори. Има само начини да научим повече. Истинското образование започва, когато ни е позволено да питаме, да играем, да учим чрез преживяване и да не се страхуваме от грешките”, сподели още проф. Мориарти по време на работилницата в СофтУни БУДИТЕЛ.

Култура на сътрудничество и отворено училище

Една от ключовите идеи, които проф. Мориарти подчерта, е значението на отворените училища и общности, в които всички ученици, родители, учители и предприемачи участват заедно в процеса на учене и развиване на нови умения.

Той даде примери от работата си по света, където училищата се превръщат в центрове за споделяне на знание, а учениците в създатели, а не просто потребители на информация. 

Този модел напълно съвпада с философията на СофтУни БУДИТЕЛ да бъде образователна общност, която насърчава учениците да са активни участници в своето бъдеще, да учат чрез опит и сътрудничество, но и да вярват в собствената си способност да променят света около тях.

Благодарност и вдъхновение за бъдещето

Работилницата с проф. Ед Мориарти бе не просто събитие, а преживяване, което остави дълбок отпечатък у всички присъстващи. Продължаваме да търсим още начин, за да може българските ученици да имат достъп до най-смислени и преживявания на най-високо ниво. Продължаваме да търсим още начин, за да може българските ученици да имат достъп до най-смислени и преживявания на най-високо ниво. 

Как практикуваме:

  • Стажове – в училище и в реални компании – краткосрочни ангажименти по реални задачи с ментор (учител/външен специалист), чрез които се практикуват знания и умения в реална работна среда. Това дава възможност за придобиване на реален опит, учене в практическа среда и събиране на примери за ученическо портфолио.
  • Разработване на бизнес идея в учебни компании – в екипи по 3–6 ученици (междудисциплинарни екипи от различни специалности) разработват цялостната бизнес концепция, като правят проучвания на пазара и детайлно структурират разгръщането на своя бизнес идея като минават през всички ключови етапи – от пазарно проучване и профил на клиентите създаване на прототипи и бюджетиране.
  • Презентиране на бизнес идеи пред ментори и предприемачи – поредица от задачи за структуриране на представяне пред ключови инвеститори, клиенти, партньори с цел изграждане на умения за убедителна комуникация.

Как учим: чрез практически задачи, които провокират мислене, креативност и приложение на разнообразните теоретични модели, с които се запознаваме по време на теоретичната подготовка.

  • Ученето е процес на изследване: идея – тестване – получаване на обратна връзка – рефлексия /осмисляне на обратната връзка и надграждане на/създаване на нова идея. Този цикъл на учене е в основата на ученето чрез практиката.

Как практикуваме:

  • Стажове – в училище и в реални компании – краткосрочни ангажименти по реални задачи с ментор (учител/външен специалист), чрез които се практикуват знания и умения в реална работна среда. Това дава възможност за придобиване на реален опит, учене в практическа среда и събиране на примери за ученическо портфолио.
  • Разработване на бизнес идея в учебни компании – в екипи по 3–6 ученици (междудисциплинарни екипи от различни специалности) разработват цялостната бизнес концепция, като правят проучвания на пазара и детайлно структурират разгръщането на своя бизнес идея като минават през всички ключови етапи – от пазарно проучване и профил на клиентите създаване на прототипи и бюджетиране.
  • Презентиране на бизнес идеи пред ментори и предприемачи – поредица от задачи за структуриране на представяне пред ключови инвеститори, клиенти, партньори с цел изграждане на умения за убедителна комуникация.

Как учим: чрез практически задачи, които провокират мислене, креативност и приложение на разнообразните теоретични модели, с които се запознаваме по време на теоретичната подготовка.

  • Ученето е процес на изследване: идея – тестване – получаване на обратна връзка – рефлексия /осмисляне на обратната връзка и надграждане на/създаване на нова идея. Този цикъл на учене е в основата на ученето чрез практиката.

Лечо Лечев

Образование

Бакалавър по Компютърно и софтуерно инженерство с професионални квалификации – „Компютърен инженер“ и „Учител“ от Технически университет София.
Магистър по Компютърна бизнес информатика с професионална квалификация – Магистър по бизнес информатика от Технически университет София.
Софтуерно инженерство – Софтуерен университет (СофтУни).
 

Професионална квалификация

Основи в икономическото информационно осигуряване – ЦПО към Информационно обслужване АД.
Database Foundations – Oracle
Cambridge ESOL Level 2 Certificate in ESOL International – Cambridge
Train the trainers – Software University
SQL – Hackerrank
 

Участие в живота на гимназията

Тийм лидер на екип Приложно програмиране, Графичен дизайн, Бизнес в база Младост.