България като център на инженерни умения – СофтУни БУДИТЕЛ участва в стратегическия форум на БТПП

На 13 ноември Силвия Янева – Стоянова, директор „Развитие“ в гимназия СофтУни БУДИТЕЛ, се включи в панела „Може ли България да се превърне в център на техническо образование и придобиване на високи професионални умения в Югоизточна Европа?“, част от стратегическия форум на Българската търговско-промишлена палата „Глобална трансформация – къде е България в новата икономическа среда“.

Дискусията беше фокусирана върху ключовия въпрос: как България може да развие устойчива икономика, основана не само на труд, а и на умения, инженерно мислене и технологични решения с висока добавена стойност. Участниците подчертаха, че страната разполага с добри професионални гимназии, университети, активен технологичен сектор и компании, които инвестират в кадри. Липсва обаче обща национална стратегия – модел, при който образование, бизнес и държава работят в синхрон, за да развиват таланти според реалните потребности на индустрията.

В своето участие г-жа Янева-Стоянова акцентира върху три ключови послания, които отразяват и модела за образование на бъдещето, развиван в СофтУни БУДИТЕЛ:

Практическото обучение е ключово.

Учениците и студентите е важно да работят по реални бизнес казуси, с компании, с ментори, да участват в стажове и проекти, за да изграждат умения още преди да завършат. Това отразява философията на гимназията, където всяко обучение е ориентирано към практика и реални професионални предизвикателства.

Ученето през целия живот е задължително

Технологиите, AI и новите индустрии се развиват толкова бързо, че професионалната квалификация не може да разчита само на знания, придобити преди години. В СофтУни БУДИТЕЛ учениците се учат не само на конкретни знания, но и на уменията на бъдещето – критично и аналитично мислене, гъвкавост, креативност, работа в екип, социално-емоционална интелигентност и адаптивност – умения, които подготвят за успех и за постоянно личностно и професионално развитие.

Учителите се нуждаят от подкрепа и професионално израстване

 В гимназията това се постига чрез Професионално учещи се общности (ПУО), подкрепени от екип ментори, които насърчават използването на иновативни подходи, дигитални инструменти и практико-ориентирани методи на преподаване. Така учителите се подготвят да бъдат лидери на промяната в класната стая и вдъхновяват учениците за инженерни и технологични кариери.

Панелът показа, че потенциал и визия има – необходимо е последователно прилагане на политики, партньорства и инвестиции в човешкия капитал, за да може България да се утвърди като регионален център за инженерни и технологични кадри през следващото десетилетие.

Как практикуваме:

  • Стажове – в училище и в реални компании – краткосрочни ангажименти по реални задачи с ментор (учител/външен специалист), чрез които се практикуват знания и умения в реална работна среда. Това дава възможност за придобиване на реален опит, учене в практическа среда и събиране на примери за ученическо портфолио.
  • Разработване на бизнес идея в учебни компании – в екипи по 3–6 ученици (междудисциплинарни екипи от различни специалности) разработват цялостната бизнес концепция, като правят проучвания на пазара и детайлно структурират разгръщането на своя бизнес идея като минават през всички ключови етапи – от пазарно проучване и профил на клиентите създаване на прототипи и бюджетиране.
  • Презентиране на бизнес идеи пред ментори и предприемачи – поредица от задачи за структуриране на представяне пред ключови инвеститори, клиенти, партньори с цел изграждане на умения за убедителна комуникация.

Как учим: чрез практически задачи, които провокират мислене, креативност и приложение на разнообразните теоретични модели, с които се запознаваме по време на теоретичната подготовка.

  • Ученето е процес на изследване: идея – тестване – получаване на обратна връзка – рефлексия /осмисляне на обратната връзка и надграждане на/създаване на нова идея. Този цикъл на учене е в основата на ученето чрез практиката.

Как практикуваме:

  • Стажове – в училище и в реални компании – краткосрочни ангажименти по реални задачи с ментор (учител/външен специалист), чрез които се практикуват знания и умения в реална работна среда. Това дава възможност за придобиване на реален опит, учене в практическа среда и събиране на примери за ученическо портфолио.
  • Разработване на бизнес идея в учебни компании – в екипи по 3–6 ученици (междудисциплинарни екипи от различни специалности) разработват цялостната бизнес концепция, като правят проучвания на пазара и детайлно структурират разгръщането на своя бизнес идея като минават през всички ключови етапи – от пазарно проучване и профил на клиентите създаване на прототипи и бюджетиране.
  • Презентиране на бизнес идеи пред ментори и предприемачи – поредица от задачи за структуриране на представяне пред ключови инвеститори, клиенти, партньори с цел изграждане на умения за убедителна комуникация.

Как учим: чрез практически задачи, които провокират мислене, креативност и приложение на разнообразните теоретични модели, с които се запознаваме по време на теоретичната подготовка.

  • Ученето е процес на изследване: идея – тестване – получаване на обратна връзка – рефлексия /осмисляне на обратната връзка и надграждане на/създаване на нова идея. Този цикъл на учене е в основата на ученето чрез практиката.

Лечо Лечев

Образование

Бакалавър по Компютърно и софтуерно инженерство с професионални квалификации – „Компютърен инженер“ и „Учител“ от Технически университет София.
Магистър по Компютърна бизнес информатика с професионална квалификация – Магистър по бизнес информатика от Технически университет София.
Софтуерно инженерство – Софтуерен университет (СофтУни).
 

Професионална квалификация

Основи в икономическото информационно осигуряване – ЦПО към Информационно обслужване АД.
Database Foundations – Oracle
Cambridge ESOL Level 2 Certificate in ESOL International – Cambridge
Train the trainers – Software University
SQL – Hackerrank
 

Участие в живота на гимназията

Тийм лидер на екип Приложно програмиране, Графичен дизайн, Бизнес в база Младост.