На 13 ноември Силвия Янева – Стоянова, директор „Развитие“ в гимназия СофтУни БУДИТЕЛ, се включи в панела „Може ли България да се превърне в център на техническо образование и придобиване на високи професионални умения в Югоизточна Европа?“, част от стратегическия форум на Българската търговско-промишлена палата „Глобална трансформация – къде е България в новата икономическа среда“.
Дискусията беше фокусирана върху ключовия въпрос: как България може да развие устойчива икономика, основана не само на труд, а и на умения, инженерно мислене и технологични решения с висока добавена стойност. Участниците подчертаха, че страната разполага с добри професионални гимназии, университети, активен технологичен сектор и компании, които инвестират в кадри. Липсва обаче обща национална стратегия – модел, при който образование, бизнес и държава работят в синхрон, за да развиват таланти според реалните потребности на индустрията.
В своето участие г-жа Янева-Стоянова акцентира върху три ключови послания, които отразяват и модела за образование на бъдещето, развиван в СофтУни БУДИТЕЛ:
Практическото обучение е ключово.
Учениците и студентите е важно да работят по реални бизнес казуси, с компании, с ментори, да участват в стажове и проекти, за да изграждат умения още преди да завършат. Това отразява философията на гимназията, където всяко обучение е ориентирано към практика и реални професионални предизвикателства.
Ученето през целия живот е задължително
Технологиите, AI и новите индустрии се развиват толкова бързо, че професионалната квалификация не може да разчита само на знания, придобити преди години. В СофтУни БУДИТЕЛ учениците се учат не само на конкретни знания, но и на уменията на бъдещето – критично и аналитично мислене, гъвкавост, креативност, работа в екип, социално-емоционална интелигентност и адаптивност – умения, които подготвят за успех и за постоянно личностно и професионално развитие.
Учителите се нуждаят от подкрепа и професионално израстване
В гимназията това се постига чрез Професионално учещи се общности (ПУО), подкрепени от екип ментори, които насърчават използването на иновативни подходи, дигитални инструменти и практико-ориентирани методи на преподаване. Така учителите се подготвят да бъдат лидери на промяната в класната стая и вдъхновяват учениците за инженерни и технологични кариери.
Панелът показа, че потенциал и визия има – необходимо е последователно прилагане на политики, партньорства и инвестиции в човешкия капитал, за да може България да се утвърди като регионален център за инженерни и технологични кадри през следващото десетилетие.