Blog takeover: София Велева и светът на игрите в СофтУни БУДИТЕЛ

Blog Takeover, в който учениците от ЧПГДН СофтУни Светлина поемат контрол над блога, се завърна! Софи беше първата, която се престраши да се включи тази учебна година, за което съм ѝ много благодарен. Тя е 10-и клас, специалност „програмиране“ и в следващите редове ще ви разкаже малко повече за игрите, които се играят в гимназията.

Как си запълваме свободното време?

Учим ли, излизаме ли навън? Правим и двете неща, но повечето от нас играят видеоигри.

Когато се записах за СофтУни БУДИТЕЛ, си казвах “Няма да се фокусирам над приятели, ще се старая да уча и само да уча.” Разбира се, съдейки по името на статията, това не се получи. Запознах се с прекрасни хора и открих, че и те имат същите интереси като мен. Започна се с League of Legends. През зимата не можехме да излизаме, затова играехме видеоигри. Имахме си един солиден отбор от сравнително добри играчи. Не всички ученици се занимаваха с тази игра обаче – други харесваха Fortnite (играта не е толкова зле, колкото всички я изкарват – просто много деца я играят). Разбира се, повечето деца в училище скочиха на Fortnite влака, докато друга част строиха хубави градове в Minecraft.

Ние сме училище по дигитални науки

Голяма част от нас са програмисти – разбира се, че ще имаме интерес към видеоигрите. Нашите ученици не само че играят видеоигри, а и ги създават. Мога да гарантирам, че поне един уникален game developer ще излезе от нас.

В момента излизат много нови игри – имаме и нови попълнения в училище, осмокласниците. Наскоро излезе една игра, Genshin Impact, и поне моята група от приятели е доста запалена по нея. Играта комбинира удоволствието от това да се опитваш да получиш рядък герой и удоволствието от това да обикаляш един красив и широк свят, изпълнен с много интересни персонажи. Други игри, които се играят в момента са CS:GO и Minecraft – даже един ученик има коледен сървър в Minecraft, където се събират приятели да играят.  Още една уникална игра, която наскоро стана популярна, е Among us. Не само ученици я играят, а и учители! И то заедно! Да, нашите учители също се наслаждават на видеоигри и даже си говорят за тях с нас!

За разлика от това, което другите хора казват, видеоигрите не отнемат комуникацията между хората – точно обратното. Благодарение на това виртуално пространство, аз опознах още по-добре любимите си хора – всички от нас намират общи интереси. Това не ни пречи да излизаме, разбира се.

Как практикуваме:

  • Стажове – в училище и в реални компании – краткосрочни ангажименти по реални задачи с ментор (учител/външен специалист), чрез които се практикуват знания и умения в реална работна среда. Това дава възможност за придобиване на реален опит, учене в практическа среда и събиране на примери за ученическо портфолио.
  • Разработване на бизнес идея в учебни компании – в екипи по 3–6 ученици (междудисциплинарни екипи от различни специалности) разработват цялостната бизнес концепция, като правят проучвания на пазара и детайлно структурират разгръщането на своя бизнес идея като минават през всички ключови етапи – от пазарно проучване и профил на клиентите създаване на прототипи и бюджетиране.
  • Презентиране на бизнес идеи пред ментори и предприемачи – поредица от задачи за структуриране на представяне пред ключови инвеститори, клиенти, партньори с цел изграждане на умения за убедителна комуникация.

Как учим: чрез практически задачи, които провокират мислене, креативност и приложение на разнообразните теоретични модели, с които се запознаваме по време на теоретичната подготовка.

  • Ученето е процес на изследване: идея – тестване – получаване на обратна връзка – рефлексия /осмисляне на обратната връзка и надграждане на/създаване на нова идея. Този цикъл на учене е в основата на ученето чрез практиката.

Как практикуваме:

  • Стажове – в училище и в реални компании – краткосрочни ангажименти по реални задачи с ментор (учител/външен специалист), чрез които се практикуват знания и умения в реална работна среда. Това дава възможност за придобиване на реален опит, учене в практическа среда и събиране на примери за ученическо портфолио.
  • Разработване на бизнес идея в учебни компании – в екипи по 3–6 ученици (междудисциплинарни екипи от различни специалности) разработват цялостната бизнес концепция, като правят проучвания на пазара и детайлно структурират разгръщането на своя бизнес идея като минават през всички ключови етапи – от пазарно проучване и профил на клиентите създаване на прототипи и бюджетиране.
  • Презентиране на бизнес идеи пред ментори и предприемачи – поредица от задачи за структуриране на представяне пред ключови инвеститори, клиенти, партньори с цел изграждане на умения за убедителна комуникация.

Как учим: чрез практически задачи, които провокират мислене, креативност и приложение на разнообразните теоретични модели, с които се запознаваме по време на теоретичната подготовка.

  • Ученето е процес на изследване: идея – тестване – получаване на обратна връзка – рефлексия /осмисляне на обратната връзка и надграждане на/създаване на нова идея. Този цикъл на учене е в основата на ученето чрез практиката.

Лечо Лечев

Образование

Бакалавър по Компютърно и софтуерно инженерство с професионални квалификации – „Компютърен инженер“ и „Учител“ от Технически университет София.
Магистър по Компютърна бизнес информатика с професионална квалификация – Магистър по бизнес информатика от Технически университет София.
Софтуерно инженерство – Софтуерен университет (СофтУни).
 

Професионална квалификация

Основи в икономическото информационно осигуряване – ЦПО към Информационно обслужване АД.
Database Foundations – Oracle
Cambridge ESOL Level 2 Certificate in ESOL International – Cambridge
Train the trainers – Software University
SQL – Hackerrank
 

Участие в живота на гимназията

Тийм лидер на екип Приложно програмиране, Графичен дизайн, Бизнес в база Младост.