Без агресия в училище за сигурна образователна среда

С началото на учебната 2025/2026 година гимназия СофтУни БУДИТЕЛ дава старт на нов, вдъхновяващ проект, одобрен и финансиран по Националната програма „Без агресия в училище за сигурна образователна среда“. Училището ни се трансформира в средище, където безопасността, емпатията и сътрудничеството са ежедневие. Всеки от нас – ученик, учител или родител – има своя важна роля в този процес на промяна. 

Защо е важен този проект?
В съвременния образователен контекст физическата агресия може да намалява, но нови предизвикателства като вандализъм, посегателства върху авторитета на учителите и обща тенденция към отчуждение, изискват спешна и цялостна реакция. На база данните от изследване на Института за изследвания в образованието (2020), ясно се вижда, че учениците, чувстващи принадлежност и безопасност, са по-ангажирани и постигат по-добри резултати. Следвайки това, нашият проект предлага цялостен (холистичен) подход: работа по нива — училище, клас и индивидуално — за изграждане на сигурност и доверие, подкрепа от опитен ментор и програма, доказала своята ефективност.

Основни цели на проекта
1. Въвеждане на целева програма, която насърчава позитивна дисциплина и превенция на агресията.
2. Информиране и подкрепа, мотивиращи учениците да търсят помощ и да участват активно.
3. Възстановителни подходи при конфликти и напрежения.
4. Активно участие на учениците чрез групата Миротворци.
5. Обучение за учителите, което формира капацитет за прилагане на целия подход.
6. Ангажиране на всички членове на училищната общност — ученици, родители, учители и ръководството.

Как практикуваме:

  • Стажове – в училище и в реални компании – краткосрочни ангажименти по реални задачи с ментор (учител/външен специалист), чрез които се практикуват знания и умения в реална работна среда. Това дава възможност за придобиване на реален опит, учене в практическа среда и събиране на примери за ученическо портфолио.
  • Разработване на бизнес идея в учебни компании – в екипи по 3–6 ученици (междудисциплинарни екипи от различни специалности) разработват цялостната бизнес концепция, като правят проучвания на пазара и детайлно структурират разгръщането на своя бизнес идея като минават през всички ключови етапи – от пазарно проучване и профил на клиентите създаване на прототипи и бюджетиране.
  • Презентиране на бизнес идеи пред ментори и предприемачи – поредица от задачи за структуриране на представяне пред ключови инвеститори, клиенти, партньори с цел изграждане на умения за убедителна комуникация.

Как учим: чрез практически задачи, които провокират мислене, креативност и приложение на разнообразните теоретични модели, с които се запознаваме по време на теоретичната подготовка.

  • Ученето е процес на изследване: идея – тестване – получаване на обратна връзка – рефлексия /осмисляне на обратната връзка и надграждане на/създаване на нова идея. Този цикъл на учене е в основата на ученето чрез практиката.

Как практикуваме:

  • Стажове – в училище и в реални компании – краткосрочни ангажименти по реални задачи с ментор (учител/външен специалист), чрез които се практикуват знания и умения в реална работна среда. Това дава възможност за придобиване на реален опит, учене в практическа среда и събиране на примери за ученическо портфолио.
  • Разработване на бизнес идея в учебни компании – в екипи по 3–6 ученици (междудисциплинарни екипи от различни специалности) разработват цялостната бизнес концепция, като правят проучвания на пазара и детайлно структурират разгръщането на своя бизнес идея като минават през всички ключови етапи – от пазарно проучване и профил на клиентите създаване на прототипи и бюджетиране.
  • Презентиране на бизнес идеи пред ментори и предприемачи – поредица от задачи за структуриране на представяне пред ключови инвеститори, клиенти, партньори с цел изграждане на умения за убедителна комуникация.

Как учим: чрез практически задачи, които провокират мислене, креативност и приложение на разнообразните теоретични модели, с които се запознаваме по време на теоретичната подготовка.

  • Ученето е процес на изследване: идея – тестване – получаване на обратна връзка – рефлексия /осмисляне на обратната връзка и надграждане на/създаване на нова идея. Този цикъл на учене е в основата на ученето чрез практиката.

Лечо Лечев

Образование

Бакалавър по Компютърно и софтуерно инженерство с професионални квалификации – „Компютърен инженер“ и „Учител“ от Технически университет София.
Магистър по Компютърна бизнес информатика с професионална квалификация – Магистър по бизнес информатика от Технически университет София.
Софтуерно инженерство – Софтуерен университет (СофтУни).
 

Професионална квалификация

Основи в икономическото информационно осигуряване – ЦПО към Информационно обслужване АД.
Database Foundations – Oracle
Cambridge ESOL Level 2 Certificate in ESOL International – Cambridge
Train the trainers – Software University
SQL – Hackerrank
 

Участие в живота на гимназията

Тийм лидер на екип Приложно програмиране, Графичен дизайн, Бизнес в база Младост.