„Насилието обича тишината“ – но ние избираме да говорим

В гимназия СофтУни БУДИТЕЛ вярваме, че справянето с всички форми на насилие започва с осъзнатост, диалог и образование. Именно затова на 17 април организирахме специално събитие с гост Яна Титова, актриса и режисьор, за учениците ни, посветено на националната кампания „Насилието обича тишината“, подкрепена от Министерството на образованието и науката. Наред с професионалния си път, Яна е добре позната с активната си гражданска си позиция по темата за насилието в училище и извън него. По време на срещата тя сподели личен и професионален опит, даде примери и насърчи учениците да мислят критично и да заемат позиция, когато станат свидетели на нередност. Те се включиха със свои коментари, идеи и гледна точка по темата, след като изгледаха видеа от кампанията, представящи разпознаваеми и провокативни ситуации, в които се преплитат агресия, страх и бездействие. Разговорите продължиха и след края на срещата, което показа необходимостта от задълбочен диалог, в който младежите да се чувстват чути и подкрепени.

Кампанията „Насилието обича тишината“ има за цел да насърчи откритото говорене по темата за насилието – в училище, у дома, в обществото. Тя обръща внимание на важния факт, че мълчанието често е съучастие и не трябва да подминаваме ситуации, в които някой страда, а да заемаме активна позиция в защита на човешкото достойнство.

В гимназия СофтУни БУДИТЕЛ поставяме на преден план емоционалната и социална интелигентност, като неразделна част от подготовката за живота. Убедени сме, че образованието е не само академичен път, а възпитание в уважение, състрадание и лична отговорност. Превенцията на насилието и създаването на подкрепяща училищна среда е не просто поредна кампания за нас – това е стратегически ангажимент, който включва ученици, учители и родители като активни съучастници в културата на грижа и безопасност.

КАКВО МОЖЕМ ДА НАПРАВИМ ЗАЕДНО

Вярваме, че училищната общност – ученици, учители и родители – заедно можем да променим културата на тишина, когато:

  • говорим открито за трудните теми;
  • подкрепяме младите хора да реагират и споделят включително за живота им в социалните мрежи;
  • създаваме безопасни пространства за разговор и доверие;
  • развиваме умения за емоционално регулиране, съпричастност и отстояване на граници.

Каним всички преподаватели, родители и младежи – да гледат видеата от кампанията, да ги обсъдят заедно в класната стая или у дома, да зададат въпроси и да споделят лични размисли.

Как практикуваме:

  • Стажове – в училище и в реални компании – краткосрочни ангажименти по реални задачи с ментор (учител/външен специалист), чрез които се практикуват знания и умения в реална работна среда. Това дава възможност за придобиване на реален опит, учене в практическа среда и събиране на примери за ученическо портфолио.
  • Разработване на бизнес идея в учебни компании – в екипи по 3–6 ученици (междудисциплинарни екипи от различни специалности) разработват цялостната бизнес концепция, като правят проучвания на пазара и детайлно структурират разгръщането на своя бизнес идея като минават през всички ключови етапи – от пазарно проучване и профил на клиентите създаване на прототипи и бюджетиране.
  • Презентиране на бизнес идеи пред ментори и предприемачи – поредица от задачи за структуриране на представяне пред ключови инвеститори, клиенти, партньори с цел изграждане на умения за убедителна комуникация.

Как учим: чрез практически задачи, които провокират мислене, креативност и приложение на разнообразните теоретични модели, с които се запознаваме по време на теоретичната подготовка.

  • Ученето е процес на изследване: идея – тестване – получаване на обратна връзка – рефлексия /осмисляне на обратната връзка и надграждане на/създаване на нова идея. Този цикъл на учене е в основата на ученето чрез практиката.

Как практикуваме:

  • Стажове – в училище и в реални компании – краткосрочни ангажименти по реални задачи с ментор (учител/външен специалист), чрез които се практикуват знания и умения в реална работна среда. Това дава възможност за придобиване на реален опит, учене в практическа среда и събиране на примери за ученическо портфолио.
  • Разработване на бизнес идея в учебни компании – в екипи по 3–6 ученици (междудисциплинарни екипи от различни специалности) разработват цялостната бизнес концепция, като правят проучвания на пазара и детайлно структурират разгръщането на своя бизнес идея като минават през всички ключови етапи – от пазарно проучване и профил на клиентите създаване на прототипи и бюджетиране.
  • Презентиране на бизнес идеи пред ментори и предприемачи – поредица от задачи за структуриране на представяне пред ключови инвеститори, клиенти, партньори с цел изграждане на умения за убедителна комуникация.

Как учим: чрез практически задачи, които провокират мислене, креативност и приложение на разнообразните теоретични модели, с които се запознаваме по време на теоретичната подготовка.

  • Ученето е процес на изследване: идея – тестване – получаване на обратна връзка – рефлексия /осмисляне на обратната връзка и надграждане на/създаване на нова идея. Този цикъл на учене е в основата на ученето чрез практиката.

Лечо Лечев

Образование

Бакалавър по Компютърно и софтуерно инженерство с професионални квалификации – „Компютърен инженер“ и „Учител“ от Технически университет София.
Магистър по Компютърна бизнес информатика с професионална квалификация – Магистър по бизнес информатика от Технически университет София.
Софтуерно инженерство – Софтуерен университет (СофтУни).
 

Професионална квалификация

Основи в икономическото информационно осигуряване – ЦПО към Информационно обслужване АД.
Database Foundations – Oracle
Cambridge ESOL Level 2 Certificate in ESOL International – Cambridge
Train the trainers – Software University
SQL – Hackerrank
 

Участие в живота на гимназията

Тийм лидер на екип Приложно програмиране, Графичен дизайн, Бизнес в база Младост.