Кариерното ориентиране в училище на бъдещето: Отвъд оценките и семейните традиции

Следва ли детето своя собствен път, или върви по линията на най-малкото съпротивление?

Представете си ситуация отпреди 30 години. В много български семейства пътят на детето изглеждаше предначертан още докато то е в детската градина. Днес светът е различен, но моделите на вземане на решение често се повтарят. Нека разгледаме три сценария, които илюстрират как децата избират бъдещето си днес.

Сценарий 1: Петър и инерцията на традицията

Бащата на Петър е уважаван машинен инженер. Вкъщи темата за бъдещето приключва с едно изречение: „В този род сме инженери. Ти ще наследиш занаята.“ Петър е послушно дете. Завършва Техническия университет с мъка, защото висшата математика му е чужда. Истината е, че силните му страни са съвсем други – той е емпатичен и има усет към хората. Ако някой му беше обърнал внимание тогава, днес той можеше да е доказал се психолог например, а не посредствен и неудовлетворен инженер.

Сценарий 2: Ирина и естествената приемственост

Има случаи, в които приемствеността е най-естественото нещо. Майката на Ирина е стоматолог. Още от малка Ирина прекарва следобедите в чакалнята, рисувайки на бюрото до медицинската сестра. За нея изборът да стане зъболекар не идва насила. Той е комбинация от генетично наследена сръчност и средата, в която тя се чувства „у дома си“. За Ирина професията на родителя не е тежест, а вдъхновение.

Сценарий 3: Мария и силата на личния талант

Има и трети път – този на чистото самооткриване. Мария рисува, откакто се помни. В 6. клас тя сама моли по-голямата си сестра да ѝ намери конкурс, в който да участва. Включва се и макар да не печели, е супер удовлетворена от създадения постер за здравословно хранене. В 7. клас Мария отново търси изява и печели второ място с рисунка, показваща „Офиса на бъдещето“.

За нея и семейството ѝ е напълно естествено след 7. клас Мария да избере обучение в направление „Дизайн“. Родителите ѝ я подкрепят безрезервно – не налагат своето мнение, а ѝ помагат, като заедно посещават „Отворените врати“ на училищата, предлагащи обучение в направлението. Днес, в 8. клас, Мария вече учи това, което обича, водена от собствените си силни страни и интереси. Тя е в среда на съмишленици – сред съученици и учители, с които „плува в свои води“.

Защо разказвам тези истории?

Защото големият въпрос на кариерното ориентиране днес не е просто „Къде ще учиш?“, а „В кой от тези сценарии се намира детето?“ или може би има и друг?

Живеем в свят на неограничени възможности, но парадоксът е, че тъкмо тази свобода и изобилие от информация носят огромно объркване. Често родителите се притесняват, че са сами в тази задача. Това е заблуда. В България вече съществува сериозна екосистема от кариерни центрове и специалисти.В гимназия СофтУни БУДИТЕЛ кариерното ориентиране е една от основните ни цели.

Ние не оставяме избора на случайността, а работим по структурирана програма, която следва естественото съзряване на ученика, разбира се с задължително информиране на родителите и в партньорство с тях по темата.

Първи стъпки: Компасът на себепознанието (8. и 9. клас)

Пътуването не стартира с въпроса „В кой университет ще влезеш?“, защото за един осмикласник това по-скоро създава стрес, отколкото яснота. Вместо това, ние поставяме фокуса върху въпроса „Кой съм аз?“.
Още с прекрачването на прага на гимназията през месец септември, нашите най-малки гимназисти преминават през специални въвеждащи дни.

Чрез различни активности те започват да идентифицират своите интереси, ценности и силни страни. С разбирането сме, че за успеха в 21. век отличните оценки не са достатъчни и най-важни! Затова работим усилено върху развитието на емоционалната интелигентност у учениците. Чрез специализирани работилници работим с учениците да разпознават емоциите си и да общуват ефективно – умение, без което и най-добрият специалист би се провалил в екипна среда. А за да могат мечтите им да придобият образ, ги срещаме с вдъхновяващи личности – ролеви модели, които им показват, че успехът е реален и достижим.

Картата на бъдещето: От мечти към планове (10. клас)

Когато учениците навлязат в 10. клас, подходът се променя. Това е годината, в която абстрактните желания се превръщат в конкретни намерения. Тук на помощ идва методологията за SMART цели, чрез която младежите се научават да планират измеримо и реалистично.

Това е и моментът, в който технологиите стават наш верен съюзник. Всеки ученик създава свой профил в глобалната платформа Unifrog. Тя е нашият прозорец към света – чрез нея те могат да изследват университети от всички континенти, да сравняват изисквания и да откриват специалности, за които дори не са подозирали.

Въоръжени с тази информация, те започват да чертаят своя личен план за развитие – избират какви извънкласни дейности, курсове или доброволчески инициативи са им нужни, за да станат идеалните кандидати за избраното място.

Финалната права: Стратегия и действие (11. и 12. клас)

В последните две години от гимназията обучението преминава в режим на активна подготовка. Тук вече не говорим просто за ориентиране, а за стратегия. Организираме интензивни работилници, където учениците шлифоват уменията си за писане на CV и мотивационно писмо, и проиграват симулации на интервюта за прием.

В този процес учениците не са сами. Нашите алумни – вече завършилите и реализирани възпитаници – се връщат в училище, но вече като партньори и ментори. Те споделят „от кухнята“ какво означава студентският живот, какви са подводните камъни при кандидатстването и дават безценни съвети от първо лице, които няма как да бъдат прочетени в брошурите.

Отворени врати към света

Ние вярваме, че кариерното ориентиране не може да се реализира единствено между четири стени. За да направят информиран избор, учениците е важно да се докосват до реалния свят.

Именно затова ежегодно организираме Кариерен форум. Това е събитието, което среща учениците „очи в очи“ с представители на бизнеса и на водещи български и чуждестранни университети. Това е тяхната първа сцена за създаване на професионални контакти.

Успоредно с това, насърчаваме младежите да участват в конференции, да презентират свои проекти и да се състезават в избраните от тях направления. А за най-любопитните, програмата Еразъм+ отваря границите на Европа, предоставяйки възможност за обмен, натрупване на междукултурен опит и създаване на контакти отвъд пределите на България.

Тест драйв на професията: Производствените практики

Колкото и добра да е теорията, нищо не може да заменим опита на терен. Може би най-важният елемент от нашата дейност по темата са производствените практики. Производствените практики дават откриват възможности за учениците да влязат в реална работна среда.
Там те спират да бъдат просто ученици, те стават част от екипа.

Срещат се с фирмената култура, йерархията и с най-важно – с отговорността. Разбират какво означава краен срок, качество на изпълнение и работа със специализиран софтуер/продукт. Това преживяване действа като „тест драйв“ на бъдещата кариера. Често именно по време на практиката ученикът си казва уверено: „Да, това е моето призвание!“ или пък осъзнава навреме, че представата му се разминава с реалността – и двата урока са безценни.

развиване на лидерски качества

Поглед в бъдещето: Учене през целия живот и ролята на родителя

Кариерното ориентиране не е спринт с финална лента „прием в университет“. Това е продължителен процес, който прелива в концепцията за учене през целия живот (Lifelong Learning). В динамичния свят на 21. век, умението на младите хора да се адаптират е в пъти по-ценно от самата диплома.

В този процес, особено в гимназиалния етап, родителят е незаменим фактор, но неговата роля е специфична. Тя не е да налага, а да наблюдава (точно както родителите на Мария). Родителите са тези, които най-добре могат да видят промените в интересите на ученика, да разпознаят силните му страни и да му предложат различни гледни точки.

Тази подкрепа е най-ефективна, когато се случва в естественото общуване между родител и дете, а не натрапчиво. Важно е да устоим на най-голямото изкушение – да се опитваме чрез децата си да постигнем това, което ние не сме успели в собственото си професионално развитие.

Истинската родителска подкрепа означава да дадем на детето свободата да реализира своя собствен потенциал. Ние, като училище, сме ваши партньори в това пътуване.

Скритият коз: Екипът зад успеха

Зад всеки успешен ученик стои не един човек, а цяла общност.

Учителите като ментори: В гимназия СофтУни БУДИТЕЛ учителите са много повече от преподаватели. Те са всекидневните ролеви модели, които често първи забелязват искрата на таланта – било то в часа по история, на спортното игрище или в арт студиото.

Екип „Подкрепа“ (психолог и педагогически съветник): Това е нашият „емоционален гръбнак“. Кариерният избор често носи тревожност и несигурност. Колегите от екип „Подкрепа“ работят активно с учениците (включително чрез работилници за емоционална интелигентност и др.), за да им помогнат да опознаят себе си, да преборят страховете си и да вземат решения не от страх, а от увереност.

Триъгълникът на успеха

Магията на успешното кариерно ориентиране се ражда в синергията между трите ключови страни: Ученик – Родител – Училище.
Това не е просто сбор от индивидуални усилия, а обща енергия, която движи процеса напред.

Когато тези три страни гледат в една посока, подкрепят се и комуникират открито, колебанието отстъпва място на увереността. В такава среда няма грешен избор – има само осъзнат път към реализация, удовлетвореност и щастие.

В СофтУни БУДИТЕЛ този модел на синергия не е просто теоретична концепция, а жива реалност, която доказваме всеки ден с безбройните успешни истории на нашите ученици.

ЗА АВТОРА

Силвия Янева-Стоянова е Директор „Развитие“ и член на управленския екип в Частна гимназия СофтУни БУДИТЕЛ. Тя е педагог, организационен психолог и сертифициран кариерен консултант (GCDF) с над 13-годишна практика, както и коуч с опит над 7 години. В гимназията Янева-Стоянова отговаря за стратегическите партньорства и изграждането на връзката между училището и бизнеса – включително осигуряването на стажове и производствени практики за учениците. В обхвата на нейните отговорности влизат също управлението на административните процеси и материално-техническата база. Професионалният ѝ път съчетава академичния и корпоративния свят. В продължение на десетилетие ръководи Център „Кариери и алумни“ в ТУ-София, където активно свързва студентите с бизнеса и развива университетската алумни мрежата. Портфолиото ѝ се допълва от частна практика в областта на подбора на кадри, изграждането на екипи, обученията и организационното консултиране. Организирала е на над 25 мащабни кариерни форума.

Как практикуваме:

  • Стажове – в училище и в реални компании – краткосрочни ангажименти по реални задачи с ментор (учител/външен специалист), чрез които се практикуват знания и умения в реална работна среда. Това дава възможност за придобиване на реален опит, учене в практическа среда и събиране на примери за ученическо портфолио.
  • Разработване на бизнес идея в учебни компании – в екипи по 3–6 ученици (междудисциплинарни екипи от различни специалности) разработват цялостната бизнес концепция, като правят проучвания на пазара и детайлно структурират разгръщането на своя бизнес идея като минават през всички ключови етапи – от пазарно проучване и профил на клиентите създаване на прототипи и бюджетиране.
  • Презентиране на бизнес идеи пред ментори и предприемачи – поредица от задачи за структуриране на представяне пред ключови инвеститори, клиенти, партньори с цел изграждане на умения за убедителна комуникация.

Как учим: чрез практически задачи, които провокират мислене, креативност и приложение на разнообразните теоретични модели, с които се запознаваме по време на теоретичната подготовка.

  • Ученето е процес на изследване: идея – тестване – получаване на обратна връзка – рефлексия /осмисляне на обратната връзка и надграждане на/създаване на нова идея. Този цикъл на учене е в основата на ученето чрез практиката.

Как практикуваме:

  • Стажове – в училище и в реални компании – краткосрочни ангажименти по реални задачи с ментор (учител/външен специалист), чрез които се практикуват знания и умения в реална работна среда. Това дава възможност за придобиване на реален опит, учене в практическа среда и събиране на примери за ученическо портфолио.
  • Разработване на бизнес идея в учебни компании – в екипи по 3–6 ученици (междудисциплинарни екипи от различни специалности) разработват цялостната бизнес концепция, като правят проучвания на пазара и детайлно структурират разгръщането на своя бизнес идея като минават през всички ключови етапи – от пазарно проучване и профил на клиентите създаване на прототипи и бюджетиране.
  • Презентиране на бизнес идеи пред ментори и предприемачи – поредица от задачи за структуриране на представяне пред ключови инвеститори, клиенти, партньори с цел изграждане на умения за убедителна комуникация.

Как учим: чрез практически задачи, които провокират мислене, креативност и приложение на разнообразните теоретични модели, с които се запознаваме по време на теоретичната подготовка.

  • Ученето е процес на изследване: идея – тестване – получаване на обратна връзка – рефлексия /осмисляне на обратната връзка и надграждане на/създаване на нова идея. Този цикъл на учене е в основата на ученето чрез практиката.

Лечо Лечев

Образование

Бакалавър по Компютърно и софтуерно инженерство с професионални квалификации – „Компютърен инженер“ и „Учител“ от Технически университет София.
Магистър по Компютърна бизнес информатика с професионална квалификация – Магистър по бизнес информатика от Технически университет София.
Софтуерно инженерство – Софтуерен университет (СофтУни).
 

Професионална квалификация

Основи в икономическото информационно осигуряване – ЦПО към Информационно обслужване АД.
Database Foundations – Oracle
Cambridge ESOL Level 2 Certificate in ESOL International – Cambridge
Train the trainers – Software University
SQL – Hackerrank
 

Участие в живота на гимназията

Тийм лидер на екип Приложно програмиране, Графичен дизайн, Бизнес в база Младост.