Мариян Иванов: много неща ме вдъхновяват, но най-вече учениците

Мариян Иванов, по професия инженер, днес е учиел в СофтУни БУДИТЕЛ, а учителството определя като свое абсолютно призвание. Днес той ще ни разкаже за вдъхновението на това да работиш в образователната сфера и да преподаваш на младежи, и ще сподели с нас конкретните причини, по които решава да прави именно това. Вижте отговорите на въпросите, които му зададохме:

Здравей, Мариян!

Сподели с нас защо избра да работиш в сферата на образованието?

Започнах висшето си без ясна представа за бъдещето. В един момент осъзнах, че ми е приятно да научавам всякакви нови неща и че много ми харесва да предавам знанията си на хората около мен. Тогава най-често ставаше въпрос за различни изпити: Органична химия, Висша математика,  Техническа механика и други. Така реших да започна докторантурата си и да градя академична кариера.

Впоследствие се озовах в предните редици на Фондация „Заедно в час“, випуск 2017, които ми откриха пътя към училищното образование. Първоначално бях на лятната академия на ЗвЧ, където учениците направиха външна батерия за телефон, експлодиращ вулкан, „въглеродна змия“, а аз започнах леко и внимателно, но много удобно да се настанявам в обувките на един учител от XXI век.

Последваха 2 невероятни години в ОУ „Св. св. Кирил и Методий“ – Първомай. Там започнах „школовката си“ с едни прекрасни деца от 5 клас, а впоследствие имах щастието да влезна в класните стаи на всички ученици от 3 до 7 клас. Преподавах в тъй наречената „занималня“, където играех понякога ролята на учител по всичкология, но най-вече се стараех да развия самостоятелност у децата, да ги накарам да повярват в себе си и да ги подготвя с различни техники как да учат и да се справят с различните трудности, които живота им предлага. Бях също учителят им по Човекът и природата, учителят по химия, учителят  по английски език (по заместване), а дори и треньорът по волейбол и салса. Щастлив съм да кажа, че до ден днешен все още поддържаме връзка с някои от тях и нямам търпение да се премахне опасността от COVID-19 и да се видим на живо отново.

Каква е ролята ти в СофтУни БУДИТЕЛ?

В ЧПГДН „СофтУни БУДИТЕЛ“ имам възможността да работя по иновативния учебен предмет STEAM, който ме провокира да се развивам не само като педагог, а и като специалист във всички естествени науки и изкуства. Сегашните ми ученици са зрели, амбициозни, трудолюбиви, забавни, щедри и открити, с достатъчно области за развитие, че все пак учителите да имаме работа както върху усвояването на учебния материал, така и върху личностното им развитие. Щастлив съм, че провеждаме изключително ефективно онлайн обучение и имам възможност да комуникирам с тях ежедневно.

Какво те вдъхновява най-много в работата ти?

Не мога да кажа, че е едно нещо. Според мен вдъхновението и мотивацията са неща, които се менят и трябва да се поддържат. Със сигурност обаче трябва да започна с учениците. Приятелските разговори, усмивките, „Аха!“ моментите, когато кажат „сега вече го разбрах“ и тихото удоволствие, което получавам, когато видя как работят съсредоточено върху някаква задача или казус, която лично съм конструирал за тях.

Споменах по-рано, че обичам да научавам нови неща. Това важи тук с пълна сила. Всеки един ден за мен в училище е едно приключение, защото мога да се върна назад в миналото и да си припомня хилядите неща, които съм учил и забравил, както и да се запозная с все повече нови и интересни факти.

Друга причина за вдъхновение със сигурност са моите колеги: невероятните неща, които правят като педагози, както и интелигентните, добри и забавни хора, които са като личности. Не съм се сетил самостоятелно да използвам забавни приложения като kahoot и quizizz за преговори, изпитване и усвояване на нови знания. Нито пък че мога да използвам материала по физика, за да провокирам учениците да създадат настолна игра. Не аз насърчих учениците, когато бяхме в училище, да се срещаме след часовете за „jam session” с различни музикални инструменти. За всичко това и много повече благодаря на своите колеги.

Накрая ще се върна пак към учениците с една фраза, която пожелавам на всеки учител да я чуе поне веднъж в кариерата си – „Г-не/г-жо, вие ме вдъхновихте…!“

Новият прием на ученици за следващата учебна година вече е отворен! В гимназията могат да подават кандидатури всички ученици, завършили 7 клас, а процесът по кандидатстване е максимално улеснен.

– На първо място е необходимо учениците да попълнят нашата онлайн форма за кандидатстване, заедно с един от родителите си;
– След това екипът ни ще се свърже с вас, за да организираме среща за провеждане на интервю с родителя;
– Финалната стъпка е преминаването на ученика през приемен изпит. Класирането се извършва на база среден успех на ученика от 1 до 7 клас, резултат от приемния изпит, положен при нас, интервюто, проведено между екипа ни и родителя.

Как практикуваме:

  • Стажове – в училище и в реални компании – краткосрочни ангажименти по реални задачи с ментор (учител/външен специалист), чрез които се практикуват знания и умения в реална работна среда. Това дава възможност за придобиване на реален опит, учене в практическа среда и събиране на примери за ученическо портфолио.
  • Разработване на бизнес идея в учебни компании – в екипи по 3–6 ученици (междудисциплинарни екипи от различни специалности) разработват цялостната бизнес концепция, като правят проучвания на пазара и детайлно структурират разгръщането на своя бизнес идея като минават през всички ключови етапи – от пазарно проучване и профил на клиентите създаване на прототипи и бюджетиране.
  • Презентиране на бизнес идеи пред ментори и предприемачи – поредица от задачи за структуриране на представяне пред ключови инвеститори, клиенти, партньори с цел изграждане на умения за убедителна комуникация.

Как учим: чрез практически задачи, които провокират мислене, креативност и приложение на разнообразните теоретични модели, с които се запознаваме по време на теоретичната подготовка.

  • Ученето е процес на изследване: идея – тестване – получаване на обратна връзка – рефлексия /осмисляне на обратната връзка и надграждане на/създаване на нова идея. Този цикъл на учене е в основата на ученето чрез практиката.

Как практикуваме:

  • Стажове – в училище и в реални компании – краткосрочни ангажименти по реални задачи с ментор (учител/външен специалист), чрез които се практикуват знания и умения в реална работна среда. Това дава възможност за придобиване на реален опит, учене в практическа среда и събиране на примери за ученическо портфолио.
  • Разработване на бизнес идея в учебни компании – в екипи по 3–6 ученици (междудисциплинарни екипи от различни специалности) разработват цялостната бизнес концепция, като правят проучвания на пазара и детайлно структурират разгръщането на своя бизнес идея като минават през всички ключови етапи – от пазарно проучване и профил на клиентите създаване на прототипи и бюджетиране.
  • Презентиране на бизнес идеи пред ментори и предприемачи – поредица от задачи за структуриране на представяне пред ключови инвеститори, клиенти, партньори с цел изграждане на умения за убедителна комуникация.

Как учим: чрез практически задачи, които провокират мислене, креативност и приложение на разнообразните теоретични модели, с които се запознаваме по време на теоретичната подготовка.

  • Ученето е процес на изследване: идея – тестване – получаване на обратна връзка – рефлексия /осмисляне на обратната връзка и надграждане на/създаване на нова идея. Този цикъл на учене е в основата на ученето чрез практиката.

Лечо Лечев

Образование

Бакалавър по Компютърно и софтуерно инженерство с професионални квалификации – „Компютърен инженер“ и „Учител“ от Технически университет София.
Магистър по Компютърна бизнес информатика с професионална квалификация – Магистър по бизнес информатика от Технически университет София.
Софтуерно инженерство – Софтуерен университет (СофтУни).
 

Професионална квалификация

Основи в икономическото информационно осигуряване – ЦПО към Информационно обслужване АД.
Database Foundations – Oracle
Cambridge ESOL Level 2 Certificate in ESOL International – Cambridge
Train the trainers – Software University
SQL – Hackerrank
 

Участие в живота на гимназията

Тийм лидер на екип Приложно програмиране, Графичен дизайн, Бизнес в база Младост.