Гимназия СофтУни БУДИТЕЛ: Лидер в модернизацията на професионалното образование

Гимназия СофтУни БУДИТЕЛ е едно от трите частни училища, включени в проект BG05SFPR001-3.001-0001 „Модернизиране на професионалното образование и обучение“, реализиран в рамките на ОП Образование 2021-2027. Проектът с конкретен бенефициент Министерството на образованието и науката и партньор Националната агенция за професионално образование и обучение (НАПОО) е с бюджет от 70 милиона лв. и срок на изпълнение от 25 май 2023 г. до 31 декември 2027 г.

Проектът предоставя уникални възможности за професионално развитие на ученици и учители, като демонстрира значимостта на иновациите в образованието. С участието си в програмата гимназия СофтУни БУДИТЕЛ затвърждава позицията си на лидер в професионалното обучение, ангажирайки се активно с интеграцията на нови образователни модели.

Заложени дейности по проекта на кратко : 

Дейност 1: Разработване на нови професионални стандарти и програми за ПОО чрез сътрудничество между училища и бизнес.
Дейност 2: Въвеждане на компетентностни профили и обучения за преподаватели по професионална подготовка.
Дейност 3: Въвеждане на гъвкави пътеки, микро-квалификации и кредити за мобилност между професии и образователни нива.
Дейност 4: Разработване на иновативни цифрови учебни материали.
Дейност 5: Обучения за преподаватели с участието на бизнеса и публичния сектор.
Дейност 6: Квалификация на учители в области като цифрова и зелена икономика.
Дейност 7: Подобряване на компетентности на учениците с фокус на предприемачество и социално предприемачество.
Дейност 8: Допълнителна подготовка чрез учебни предприятия и практика в реална среда.
Дейност 9: Информационни кампании за привлекателността на ПОО и кариерно ориентиране на учениците.

Активности на гимназия СофтУни БУДИТЕЛ
Гимназията активно участва в дейностите по проекта от началото на включването ѝ:

  • Дейност 4: Предоставили сме 30 подробни урока по програмиране за ученици от 9. и 12. клас, включващи иновативни образователни материали и съвременни методи на обучение.
  • Дейност 5: Представителите на бизнеса, ангажирани в образователния процес в гимназията, преминаха менторски обучения, като менторската подкрепа в гимназия СофтУни БУДИТЕЛ продължава през цялата година за всички преподаватели.
  • Дейност 6: Преподавателите по професионална подготовка преминаха специализирани обучения, целящи преход към цифрова и зелена икономика.
  • Дейност 7: Закупихме специализирани софтуери за бизнес симулация на процеси, които ще бъдат използвани в образователния процес при сформираните групи и симулиране на реални бизнес ситуации, за да се подобрят уменията за вземане на решения и управление на проекти.
  • Дейност 9: Бяха организирани две Кариерни събития и един „Ден на отворените врати“, проектът подкрепя и състезанието „Софтуниада ТИЙНС“, което предоставя на учениците възможност да демонстрират своите умения и да се ориентират професионално.

С включването си в проекта гимназията продължава да работи за изграждането на устойчиви образователни практики и предоставянето на качествено образование, съобразено с динамиката на пазара на труда. Това утвърждава гимназия СофтУни БУДИТЕЛ като ключов участник в процеса на модернизация на професионалното образование в България.

Как практикуваме:

  • Стажове – в училище и в реални компании – краткосрочни ангажименти по реални задачи с ментор (учител/външен специалист), чрез които се практикуват знания и умения в реална работна среда. Това дава възможност за придобиване на реален опит, учене в практическа среда и събиране на примери за ученическо портфолио.
  • Разработване на бизнес идея в учебни компании – в екипи по 3–6 ученици (междудисциплинарни екипи от различни специалности) разработват цялостната бизнес концепция, като правят проучвания на пазара и детайлно структурират разгръщането на своя бизнес идея като минават през всички ключови етапи – от пазарно проучване и профил на клиентите създаване на прототипи и бюджетиране.
  • Презентиране на бизнес идеи пред ментори и предприемачи – поредица от задачи за структуриране на представяне пред ключови инвеститори, клиенти, партньори с цел изграждане на умения за убедителна комуникация.

Как учим: чрез практически задачи, които провокират мислене, креативност и приложение на разнообразните теоретични модели, с които се запознаваме по време на теоретичната подготовка.

  • Ученето е процес на изследване: идея – тестване – получаване на обратна връзка – рефлексия /осмисляне на обратната връзка и надграждане на/създаване на нова идея. Този цикъл на учене е в основата на ученето чрез практиката.

Как практикуваме:

  • Стажове – в училище и в реални компании – краткосрочни ангажименти по реални задачи с ментор (учител/външен специалист), чрез които се практикуват знания и умения в реална работна среда. Това дава възможност за придобиване на реален опит, учене в практическа среда и събиране на примери за ученическо портфолио.
  • Разработване на бизнес идея в учебни компании – в екипи по 3–6 ученици (междудисциплинарни екипи от различни специалности) разработват цялостната бизнес концепция, като правят проучвания на пазара и детайлно структурират разгръщането на своя бизнес идея като минават през всички ключови етапи – от пазарно проучване и профил на клиентите създаване на прототипи и бюджетиране.
  • Презентиране на бизнес идеи пред ментори и предприемачи – поредица от задачи за структуриране на представяне пред ключови инвеститори, клиенти, партньори с цел изграждане на умения за убедителна комуникация.

Как учим: чрез практически задачи, които провокират мислене, креативност и приложение на разнообразните теоретични модели, с които се запознаваме по време на теоретичната подготовка.

  • Ученето е процес на изследване: идея – тестване – получаване на обратна връзка – рефлексия /осмисляне на обратната връзка и надграждане на/създаване на нова идея. Този цикъл на учене е в основата на ученето чрез практиката.

Лечо Лечев

Образование

Бакалавър по Компютърно и софтуерно инженерство с професионални квалификации – „Компютърен инженер“ и „Учител“ от Технически университет София.
Магистър по Компютърна бизнес информатика с професионална квалификация – Магистър по бизнес информатика от Технически университет София.
Софтуерно инженерство – Софтуерен университет (СофтУни).
 

Професионална квалификация

Основи в икономическото информационно осигуряване – ЦПО към Информационно обслужване АД.
Database Foundations – Oracle
Cambridge ESOL Level 2 Certificate in ESOL International – Cambridge
Train the trainers – Software University
SQL – Hackerrank
 

Участие в живота на гимназията

Тийм лидер на екип Приложно програмиране, Графичен дизайн, Бизнес в база Младост.