Родителските срещи през учебната 2024/2025 година: Партньорство в действие

Вярваме, че успешното образование се изгражда не само в класната стая, но и чрез силна връзка между училището и семейството. Ето защо родителските срещи през учебната 2024/2025 година се превърнаха в ключов елемент от усилията нa гимназия СофтУни БУДИТЕЛ за изграждане на доверие, споделяне на визия и партньорство в името на успеха на всяко дете.

Кога и как се проведоха срещите?

През годината организирахме родителски срещи за всички випуски – от 8. до 12. клас – на различни етапи:

Септември: въвеждащи срещи за новоприетите осмокласници и техните родители
Октомври и ноември: регулярни есенни срещи за 9.–12. клас
Март и април: срещи за прогрес и ориентиране към зрелостни изпити и кандидатстване.

Срещите се проведоха във всяка от базите ни –  Младост и Дружба, като съчетаваха обща информационна част с индивидуални разговори с класните ръководители.

Новост от м. май: Онлайн персонални срещи
За първи път тази година, в края на май, въведохме онлайн персонални родителски срещи, организирани чрез Google Calendar. Всеки родител можеше да запази удобен за него час за индивидуален разговор с преподавател. Целта беше да осигурим навременна и конкретна обратна връзка, особено за ученици, нуждаещи се от подкрепа или с важни предстоящи образователни решения.

Очакваме обратната връзка от родителите относно този нов формат, за да преценим как и дали да го развием през следващата учебна година. Вярваме, че хибридното и персонализирано общуване е стъпка към още по-ефективно партньорство между семейството и училището.

Посещаемост и ангажираност – какво показват цифрите?
Общо над 450 родители участваха в родителските срещи през годината. Данните по випуски показват интересни тенденции:
8. клас се откроява с впечатляваща ангажираност – над 70% от родителите присъстваха. Форматът, включващ представяне на екипа, интерактивна част и индивидуални разговори, получи най-високи оценки за полезност.
В 9. и 10. клас активността бе стабилна – съответно 43% и 30%, с акцент върху успеха, навиците за учене и извънкласните дейности.
При 11. и 12. клас, макар и с по-ниска посещаемост (около 20%), разговорите бяха насочени към зрелостни изпити, кандидатстване и финален успех.

Какво казаха родителите?
Обратната връзка показва висока удовлетвореност. Родителите подчертаха:
– топлото отношение и достъпността на екипа;
– ясната структура и полезната информация;
– желанието за повече индивидуализирана информация и участие на всички преподаватели в срещите.
Сред препоръките бяха възможността за допълнителни индивидуални разговори и включване на повече учители, особено по профилиращите предмети.
 

Какво следва?
На база събраните данни и мнения ще адаптираме формата на родителските срещи така, че той да отговаря още по-добре на нуждите на учениците и семействата им. Ще вземем предвид ефективността на онлайн срещите през май и ще търсим устойчив модел, който да съчетава удобство, навременност и съдържателен диалог.

Вярваме, че родителската среща не е събитие, а процес на партньорство, в който заедно градим бъдещето на нашите ученици.

Как практикуваме:

  • Стажове – в училище и в реални компании – краткосрочни ангажименти по реални задачи с ментор (учител/външен специалист), чрез които се практикуват знания и умения в реална работна среда. Това дава възможност за придобиване на реален опит, учене в практическа среда и събиране на примери за ученическо портфолио.
  • Разработване на бизнес идея в учебни компании – в екипи по 3–6 ученици (междудисциплинарни екипи от различни специалности) разработват цялостната бизнес концепция, като правят проучвания на пазара и детайлно структурират разгръщането на своя бизнес идея като минават през всички ключови етапи – от пазарно проучване и профил на клиентите създаване на прототипи и бюджетиране.
  • Презентиране на бизнес идеи пред ментори и предприемачи – поредица от задачи за структуриране на представяне пред ключови инвеститори, клиенти, партньори с цел изграждане на умения за убедителна комуникация.

Как учим: чрез практически задачи, които провокират мислене, креативност и приложение на разнообразните теоретични модели, с които се запознаваме по време на теоретичната подготовка.

  • Ученето е процес на изследване: идея – тестване – получаване на обратна връзка – рефлексия /осмисляне на обратната връзка и надграждане на/създаване на нова идея. Този цикъл на учене е в основата на ученето чрез практиката.

Как практикуваме:

  • Стажове – в училище и в реални компании – краткосрочни ангажименти по реални задачи с ментор (учител/външен специалист), чрез които се практикуват знания и умения в реална работна среда. Това дава възможност за придобиване на реален опит, учене в практическа среда и събиране на примери за ученическо портфолио.
  • Разработване на бизнес идея в учебни компании – в екипи по 3–6 ученици (междудисциплинарни екипи от различни специалности) разработват цялостната бизнес концепция, като правят проучвания на пазара и детайлно структурират разгръщането на своя бизнес идея като минават през всички ключови етапи – от пазарно проучване и профил на клиентите създаване на прототипи и бюджетиране.
  • Презентиране на бизнес идеи пред ментори и предприемачи – поредица от задачи за структуриране на представяне пред ключови инвеститори, клиенти, партньори с цел изграждане на умения за убедителна комуникация.

Как учим: чрез практически задачи, които провокират мислене, креативност и приложение на разнообразните теоретични модели, с които се запознаваме по време на теоретичната подготовка.

  • Ученето е процес на изследване: идея – тестване – получаване на обратна връзка – рефлексия /осмисляне на обратната връзка и надграждане на/създаване на нова идея. Този цикъл на учене е в основата на ученето чрез практиката.

Лечо Лечев

Образование

Бакалавър по Компютърно и софтуерно инженерство с професионални квалификации – „Компютърен инженер“ и „Учител“ от Технически университет София.
Магистър по Компютърна бизнес информатика с професионална квалификация – Магистър по бизнес информатика от Технически университет София.
Софтуерно инженерство – Софтуерен университет (СофтУни).
 

Професионална квалификация

Основи в икономическото информационно осигуряване – ЦПО към Информационно обслужване АД.
Database Foundations – Oracle
Cambridge ESOL Level 2 Certificate in ESOL International – Cambridge
Train the trainers – Software University
SQL – Hackerrank
 

Участие в живота на гимназията

Тийм лидер на екип Приложно програмиране, Графичен дизайн, Бизнес в база Младост.