Как това, което консумираме, влияе на поведението и здравето ни: Десетокласници разказаха на по-малки ученици за вредите от вейпове и енергийни напитки

Какви и колко сериозни могат да бъдат вредите от вейпове, снуски и райски газ разказаха десетокласници от гимназия за дигитални науки СофтУни БУДИТЕЛ на по-малките си съученици в рамките на СТЕМ ден, провел се на 8 май в училището, посветен на темата – „Как това, което консумираме, влияе на поведението и здравето ни“.

Чрез забавна театрална сценка, презентации и тематични станции с различни активности, младежите демонстрираха на осмокласниците как вредни вещества и храни, които носят кратко удоволствие, могат да имат сериозни дългосрочни последици за здравето.

Събитието стартира с хумористичен скеч „Спящата красавица и Монстъра“, който по достъпен за учениците начин илюстрира страничните ефекти от прекомерната консумация на енергийни напитки, като сърцебиене, световъртеж, безсъние, главоболие и др. 

В тематична презентация със сериозен тон, който фокусира вниманието върху здравето, десетокласниците споделиха повече за опасното влияние на вейпове, снуски и райски газ и насърчиха по-малките ученици винаги да търсят подробна информация за страничните им ефекти преди да се впуснат към вредните навици.

Във втората част от програмата младежите, разпределени в екипи по интерактивни станции, продължиха да демонстрират вредите от модните сред тийнейджърите вещества. На една от тях чрез 3D модел на сърце, изработен на училищния 3D принтер, разказаха как енергийните напитки и райският газ влияят директно върху сърдечно-съдовата система.

Какви биха били дългосрочните последствия върху здравето при прекомерна употреба на пакетирани храни и чипсове с високо съдържание на нездравословни мазнини, сол и захар разказаха учениците на станцията, посветена на влиянието на вредните храни. 

Медицинският екип на гимназията демонстрира пред осмокласниците техники за оказване на първа помощ, а на станцията, посветена на науките децата имаха възможност да направят измервания на качеството на въздуха.

Денят завърши с куиз с тематични въпроси, който даде възможност на учениците да проверят знанията си и да затвърдят наученото.

Как практикуваме:

  • Стажове – в училище и в реални компании – краткосрочни ангажименти по реални задачи с ментор (учител/външен специалист), чрез които се практикуват знания и умения в реална работна среда. Това дава възможност за придобиване на реален опит, учене в практическа среда и събиране на примери за ученическо портфолио.
  • Разработване на бизнес идея в учебни компании – в екипи по 3–6 ученици (междудисциплинарни екипи от различни специалности) разработват цялостната бизнес концепция, като правят проучвания на пазара и детайлно структурират разгръщането на своя бизнес идея като минават през всички ключови етапи – от пазарно проучване и профил на клиентите създаване на прототипи и бюджетиране.
  • Презентиране на бизнес идеи пред ментори и предприемачи – поредица от задачи за структуриране на представяне пред ключови инвеститори, клиенти, партньори с цел изграждане на умения за убедителна комуникация.

Как учим: чрез практически задачи, които провокират мислене, креативност и приложение на разнообразните теоретични модели, с които се запознаваме по време на теоретичната подготовка.

  • Ученето е процес на изследване: идея – тестване – получаване на обратна връзка – рефлексия /осмисляне на обратната връзка и надграждане на/създаване на нова идея. Този цикъл на учене е в основата на ученето чрез практиката.

Как практикуваме:

  • Стажове – в училище и в реални компании – краткосрочни ангажименти по реални задачи с ментор (учител/външен специалист), чрез които се практикуват знания и умения в реална работна среда. Това дава възможност за придобиване на реален опит, учене в практическа среда и събиране на примери за ученическо портфолио.
  • Разработване на бизнес идея в учебни компании – в екипи по 3–6 ученици (междудисциплинарни екипи от различни специалности) разработват цялостната бизнес концепция, като правят проучвания на пазара и детайлно структурират разгръщането на своя бизнес идея като минават през всички ключови етапи – от пазарно проучване и профил на клиентите създаване на прототипи и бюджетиране.
  • Презентиране на бизнес идеи пред ментори и предприемачи – поредица от задачи за структуриране на представяне пред ключови инвеститори, клиенти, партньори с цел изграждане на умения за убедителна комуникация.

Как учим: чрез практически задачи, които провокират мислене, креативност и приложение на разнообразните теоретични модели, с които се запознаваме по време на теоретичната подготовка.

  • Ученето е процес на изследване: идея – тестване – получаване на обратна връзка – рефлексия /осмисляне на обратната връзка и надграждане на/създаване на нова идея. Този цикъл на учене е в основата на ученето чрез практиката.

Лечо Лечев

Образование

Бакалавър по Компютърно и софтуерно инженерство с професионални квалификации – „Компютърен инженер“ и „Учител“ от Технически университет София.
Магистър по Компютърна бизнес информатика с професионална квалификация – Магистър по бизнес информатика от Технически университет София.
Софтуерно инженерство – Софтуерен университет (СофтУни).
 

Професионална квалификация

Основи в икономическото информационно осигуряване – ЦПО към Информационно обслужване АД.
Database Foundations – Oracle
Cambridge ESOL Level 2 Certificate in ESOL International – Cambridge
Train the trainers – Software University
SQL – Hackerrank
 

Участие в живота на гимназията

Тийм лидер на екип Приложно програмиране, Графичен дизайн, Бизнес в база Младост.