Ученици от X, XI и XII клас се включиха в среща за кариерно ориентиране

На 17 януари, ученици от X, XI и XII клас на ЧПГДН “СофтУни БУДИТЕЛ“ имаха уникалната възможност да участват в среща-дискусия на тема „Кариерно ориентиране“. Гост-лектор на събитието беше Гергана Раковска, председател на Фондация на бизнеса за образованието и на National Board for Certified Counselors, доказан експерт в сферата на кариерното ориентиране.

Гергана Раковска притежава обширен опит в разработването на стратегии, провеждането на обучения и управлението на проекти, придобит в инициативи на Американската агенция за международно развитие и Европейската комисия. Тя е завършила информатика и застраховане и социално осигуряване, като също така има специализация по актюерство в Испания и MBA по риск мениджмънт и застраховане от САЩ. Също така, Гергана е била консултант в редица образователни реформи в региона.

Според Гергана, стратегическото мислене и способността да вижда „голямата картина“ са ключови за нейния успех. Организацията й е подпомогнала стотици кариерни центрове и обучила хиляди младежи и професионалисти в областта на кариерното ориентиране.

Гергана Раковска, председател на Фондация на бизнеса за образованието и на National Board for Certified Counselors. Снимка: Юлиян Донов

 

Гергана Раковска представи на учениците платформата за професионално ориентиране, създадена от Фондацията на бизнеса в образованието. Платформата включва профили и връзки към специалности в българските висши училища, като предоставя ценни насоки за бъдещите студенти.

Също така, учениците научиха повече за платформата на МОН, която предлага координати на кариерни центрове. Тези центрове предоставят безплатни услуги и инструменти за индивидуално и групово ориентиране на ученици, организирани по класове и видове учебни програми. 

Освен това беше обсъдена темата за кандидатстване в университети в България и възможностите за търсене на програми чрез рейтинговата система на МОН. Гергана Раковска разшири хоризонтите на учениците като говори и за възможностите за кандидатстване в университети в Европа и други дестинации като Холандия, Италия, Испания, САЩ и Япония.

Срещата предизвика жив интерес сред учениците, които се включиха активно с въпроси и дискусии. Това събитие е част от усилията на ЧПГДН “СофтУни БУДИТЕЛ“ да предостави на своите ученици ценна информация и ресурси за тяхното бъдеще кариерно развитие.

 

Как практикуваме:

  • Стажове – в училище и в реални компании – краткосрочни ангажименти по реални задачи с ментор (учител/външен специалист), чрез които се практикуват знания и умения в реална работна среда. Това дава възможност за придобиване на реален опит, учене в практическа среда и събиране на примери за ученическо портфолио.
  • Разработване на бизнес идея в учебни компании – в екипи по 3–6 ученици (междудисциплинарни екипи от различни специалности) разработват цялостната бизнес концепция, като правят проучвания на пазара и детайлно структурират разгръщането на своя бизнес идея като минават през всички ключови етапи – от пазарно проучване и профил на клиентите създаване на прототипи и бюджетиране.
  • Презентиране на бизнес идеи пред ментори и предприемачи – поредица от задачи за структуриране на представяне пред ключови инвеститори, клиенти, партньори с цел изграждане на умения за убедителна комуникация.

Как учим: чрез практически задачи, които провокират мислене, креативност и приложение на разнообразните теоретични модели, с които се запознаваме по време на теоретичната подготовка.

  • Ученето е процес на изследване: идея – тестване – получаване на обратна връзка – рефлексия /осмисляне на обратната връзка и надграждане на/създаване на нова идея. Този цикъл на учене е в основата на ученето чрез практиката.

Как практикуваме:

  • Стажове – в училище и в реални компании – краткосрочни ангажименти по реални задачи с ментор (учител/външен специалист), чрез които се практикуват знания и умения в реална работна среда. Това дава възможност за придобиване на реален опит, учене в практическа среда и събиране на примери за ученическо портфолио.
  • Разработване на бизнес идея в учебни компании – в екипи по 3–6 ученици (междудисциплинарни екипи от различни специалности) разработват цялостната бизнес концепция, като правят проучвания на пазара и детайлно структурират разгръщането на своя бизнес идея като минават през всички ключови етапи – от пазарно проучване и профил на клиентите създаване на прототипи и бюджетиране.
  • Презентиране на бизнес идеи пред ментори и предприемачи – поредица от задачи за структуриране на представяне пред ключови инвеститори, клиенти, партньори с цел изграждане на умения за убедителна комуникация.

Как учим: чрез практически задачи, които провокират мислене, креативност и приложение на разнообразните теоретични модели, с които се запознаваме по време на теоретичната подготовка.

  • Ученето е процес на изследване: идея – тестване – получаване на обратна връзка – рефлексия /осмисляне на обратната връзка и надграждане на/създаване на нова идея. Този цикъл на учене е в основата на ученето чрез практиката.

Лечо Лечев

Образование

Бакалавър по Компютърно и софтуерно инженерство с професионални квалификации – „Компютърен инженер“ и „Учител“ от Технически университет София.
Магистър по Компютърна бизнес информатика с професионална квалификация – Магистър по бизнес информатика от Технически университет София.
Софтуерно инженерство – Софтуерен университет (СофтУни).
 

Професионална квалификация

Основи в икономическото информационно осигуряване – ЦПО към Информационно обслужване АД.
Database Foundations – Oracle
Cambridge ESOL Level 2 Certificate in ESOL International – Cambridge
Train the trainers – Software University
SQL – Hackerrank
 

Участие в живота на гимназията

Тийм лидер на екип Приложно програмиране, Графичен дизайн, Бизнес в база Младост.