Учителят на бъдещето: Как подготвяме преподаватели за професиите на утрешния ден

На 26 август частна професионална гимназия по дигитални умения „СофтУни БУДИТЕЛ“ стартира обучение по Дейност 6 от проект „Модернизиране на професионалното образование и обучение“ (BG05SFPR001-3.001-0001), финансиран от Програма „Образование“ 2021-2027, съфинансиран от Европейския съюз. Проектът цели да адаптира професионалното образование в България към изискванията на съвременния пазар на труда чрез редица инициативи. Тази дейност е посветена към повишаване на квалификацията на преподаватели по специалности като програмиране, графичен дизайн и дигитален бизнес. В основата на провеждащото се обучение e програмата „Учителят на 21 век – ключови умения за взаимодействие“, която цели да подготви учителите за предизвикателствата на съвременната образователна среда и да повиши професионалната подготовка на преподавателите.

Обучението е специално проектирано да осигури на преподавателите умения за повишаване на професионалната подготовка, което е от съществено значение за ефективното и иновативно преподаване в съвременния клас. Основен акцент е поставен върху изграждането на умения за работа в дигитална и присъствена учебна среда, с фокус върху специфични професии като програмиране, графичен дизайн и дигитален бизнес.  Програмата се провежда в три основни части, комбиниращи присъствено обучение, самостоятелна работа и групови активности.
Успешното завършване на обучението ще осигури на участниците три квалификационни кредита. Програмата е структурирана така, че да повиши удовлетвореността и мотивацията на учителите и да повиши професионалната подготовка на учителите по програмиране, дизайн и дигитален бизнес.

В допълнение, тя ще подпомогне подготовката на бъдещите технологични лидери в България, като насърчава развитието на ключови умения и знания в сфери като програмиране, графичен дизайн и дигитален бизнес.

Как практикуваме:

  • Стажове – в училище и в реални компании – краткосрочни ангажименти по реални задачи с ментор (учител/външен специалист), чрез които се практикуват знания и умения в реална работна среда. Това дава възможност за придобиване на реален опит, учене в практическа среда и събиране на примери за ученическо портфолио.
  • Разработване на бизнес идея в учебни компании – в екипи по 3–6 ученици (междудисциплинарни екипи от различни специалности) разработват цялостната бизнес концепция, като правят проучвания на пазара и детайлно структурират разгръщането на своя бизнес идея като минават през всички ключови етапи – от пазарно проучване и профил на клиентите създаване на прототипи и бюджетиране.
  • Презентиране на бизнес идеи пред ментори и предприемачи – поредица от задачи за структуриране на представяне пред ключови инвеститори, клиенти, партньори с цел изграждане на умения за убедителна комуникация.

Как учим: чрез практически задачи, които провокират мислене, креативност и приложение на разнообразните теоретични модели, с които се запознаваме по време на теоретичната подготовка.

  • Ученето е процес на изследване: идея – тестване – получаване на обратна връзка – рефлексия /осмисляне на обратната връзка и надграждане на/създаване на нова идея. Този цикъл на учене е в основата на ученето чрез практиката.

Как практикуваме:

  • Стажове – в училище и в реални компании – краткосрочни ангажименти по реални задачи с ментор (учител/външен специалист), чрез които се практикуват знания и умения в реална работна среда. Това дава възможност за придобиване на реален опит, учене в практическа среда и събиране на примери за ученическо портфолио.
  • Разработване на бизнес идея в учебни компании – в екипи по 3–6 ученици (междудисциплинарни екипи от различни специалности) разработват цялостната бизнес концепция, като правят проучвания на пазара и детайлно структурират разгръщането на своя бизнес идея като минават през всички ключови етапи – от пазарно проучване и профил на клиентите създаване на прототипи и бюджетиране.
  • Презентиране на бизнес идеи пред ментори и предприемачи – поредица от задачи за структуриране на представяне пред ключови инвеститори, клиенти, партньори с цел изграждане на умения за убедителна комуникация.

Как учим: чрез практически задачи, които провокират мислене, креативност и приложение на разнообразните теоретични модели, с които се запознаваме по време на теоретичната подготовка.

  • Ученето е процес на изследване: идея – тестване – получаване на обратна връзка – рефлексия /осмисляне на обратната връзка и надграждане на/създаване на нова идея. Този цикъл на учене е в основата на ученето чрез практиката.

Лечо Лечев

Образование

Бакалавър по Компютърно и софтуерно инженерство с професионални квалификации – „Компютърен инженер“ и „Учител“ от Технически университет София.
Магистър по Компютърна бизнес информатика с професионална квалификация – Магистър по бизнес информатика от Технически университет София.
Софтуерно инженерство – Софтуерен университет (СофтУни).
 

Професионална квалификация

Основи в икономическото информационно осигуряване – ЦПО към Информационно обслужване АД.
Database Foundations – Oracle
Cambridge ESOL Level 2 Certificate in ESOL International – Cambridge
Train the trainers – Software University
SQL – Hackerrank
 

Участие в живота на гимназията

Тийм лидер на екип Приложно програмиране, Графичен дизайн, Бизнес в база Младост.