5 основни принципа на видеозаснемането

Знаеш ли, че 82% от интернет трафика през 2022 г. идва именно от видеата? Видеото е не само най-достъпното и разпространено съдържание, но и най-добрият и ефективен начин да ангажираме аудиторията си. Затова не е изненада, че видеозаснемането и обработката са все по-търсени умения днес. Ако искаш ти да заснемаш най-гледаните и висококачествени видеа в интернет, започни подготовката си още в гимназията, като кандидатстваш в специалност Анимация, видео и дигитални изкуства на СофтУни БУДИТЕЛ.

Често свързваме създаването на висококачествено видео съдържание със закупуването на скъпо оборудване и софтуер. Но истината е, че за доброто видеозаснемане е нужно първо да обърнеш внимание на няколко ключови детайла и да упражняваш знанията си.

Ето и кои са основните принципи на видеозаснемането:

1.    Проучи темата, за която ще снимаш

Всяко видео разказва история, а тайната на успешно пресъздадената история се крие в доброто проучване. За да може видеото да предаде на аудиторията необходимата информация, е нужно първо да знаеш добре за какво снимаш. Проучи детайлите около историята, която искаш да разкажеш – хората, местата, времето, нагласите. Така ще получиш важни насоки за това как да изглежда видеото, независимо дали снимаш интервю, или пък кратък документален филм.

2.    Добрата светлина е ключова

Когато мислиш за концепцията на видеото си, се опитай да помислиш и какво осветление ще ти е нужно, както и къде да го разположиш, така че да постигнеш желания ефект. Доброто осветление насочва правилно вниманието на зрителя, осигурява добра видимост и създава настроението на кадъра.

В случай че не разполагаш с оборудване, използвай колкото се може повече естествената светлина. Избягвай смесването на светлини с различни цветови температури, тъй като камерата ще се опита да се настрои към нови баланси на бялото и може отделните кадри да изглеждат различно.

Ако пък най-често снимаш видеа от телефона си, инвестирай в ринг лампа за по-балансирано осветление. Тя е перфектен инструмент за селфи видеа, стрийминг и влогове.

Източник: IGN

3.    Планирай озвучаването

Всички сме попадали на видео, което не можем да изгледаме докрай, защото не чуваме нищо. Затова е изключително важно добре да планираш как ще озвучиш видеото си.

В повечето пъти, особено когато става дума за по-далечни кадри, вътрешният микрофон на камерата не върши достатъчно добра работа. Добре е да имаш отделно устройство за аудио записване и външен микрофон. Това може да бъде всичко от професионални аудио рекордери до лаптоп или таблет. Някои записващи устройства служат и като микрофон, което също е добър вариант.

4.    Подобри композицията на кадрите си

Това, което различава аматьора от професионалиста във видеозаснемането, е липсата на подходящо рамкиране и композиция.

Следвай правилото на третитините – най-известната композиционна насока, която разделя изображението хоризонтално и вертикално на девет равни части, които се пресичат в четири точки. Според правилото, човешкото око естествено гравитира към четирите пресечни точки и съответно те са идеалното място за поставяне на обекти в композицията.

Източник: B&H Photo Video

5.    Вземи обработката предвид

Мисли като монтажист при заснемането на каквото и да е видео. Когато заснемаш сцена, се опитай да я снимаш от няколко различни ъгъла, както и да направиш допълнителни кадри за всеки случай. Така по-късно, когато обработваш видеото, ще имаш повече кадри, от които да избираш, което ще ти спести много време и усилия.

Също ако си начинаещ, не бързай да използваш много сложни програми за обработка, а по-скоро се придържай към по-прост софтуер, с който можеш да свикнеш.

След като вече си запознат с тези 5 основни правила, можеш да грабваш камерата и да започваш да заснемаш успешно всичките си идеи.

Ако ти предстои да кандидатстваш в гимназия след 7-и клас и вече нямаш търпение да започнеш работа по собствени видео проекти, кандидатствай тук за специалност Анимация, видео и дигитални изкуства в СофтУни БУДИТЕЛ.

Как практикуваме:

  • Стажове – в училище и в реални компании – краткосрочни ангажименти по реални задачи с ментор (учител/външен специалист), чрез които се практикуват знания и умения в реална работна среда. Това дава възможност за придобиване на реален опит, учене в практическа среда и събиране на примери за ученическо портфолио.
  • Разработване на бизнес идея в учебни компании – в екипи по 3–6 ученици (междудисциплинарни екипи от различни специалности) разработват цялостната бизнес концепция, като правят проучвания на пазара и детайлно структурират разгръщането на своя бизнес идея като минават през всички ключови етапи – от пазарно проучване и профил на клиентите създаване на прототипи и бюджетиране.
  • Презентиране на бизнес идеи пред ментори и предприемачи – поредица от задачи за структуриране на представяне пред ключови инвеститори, клиенти, партньори с цел изграждане на умения за убедителна комуникация.

Как учим: чрез практически задачи, които провокират мислене, креативност и приложение на разнообразните теоретични модели, с които се запознаваме по време на теоретичната подготовка.

  • Ученето е процес на изследване: идея – тестване – получаване на обратна връзка – рефлексия /осмисляне на обратната връзка и надграждане на/създаване на нова идея. Този цикъл на учене е в основата на ученето чрез практиката.

Как практикуваме:

  • Стажове – в училище и в реални компании – краткосрочни ангажименти по реални задачи с ментор (учител/външен специалист), чрез които се практикуват знания и умения в реална работна среда. Това дава възможност за придобиване на реален опит, учене в практическа среда и събиране на примери за ученическо портфолио.
  • Разработване на бизнес идея в учебни компании – в екипи по 3–6 ученици (междудисциплинарни екипи от различни специалности) разработват цялостната бизнес концепция, като правят проучвания на пазара и детайлно структурират разгръщането на своя бизнес идея като минават през всички ключови етапи – от пазарно проучване и профил на клиентите създаване на прототипи и бюджетиране.
  • Презентиране на бизнес идеи пред ментори и предприемачи – поредица от задачи за структуриране на представяне пред ключови инвеститори, клиенти, партньори с цел изграждане на умения за убедителна комуникация.

Как учим: чрез практически задачи, които провокират мислене, креативност и приложение на разнообразните теоретични модели, с които се запознаваме по време на теоретичната подготовка.

  • Ученето е процес на изследване: идея – тестване – получаване на обратна връзка – рефлексия /осмисляне на обратната връзка и надграждане на/създаване на нова идея. Този цикъл на учене е в основата на ученето чрез практиката.

Лечо Лечев

Образование

Бакалавър по Компютърно и софтуерно инженерство с професионални квалификации – „Компютърен инженер“ и „Учител“ от Технически университет София.
Магистър по Компютърна бизнес информатика с професионална квалификация – Магистър по бизнес информатика от Технически университет София.
Софтуерно инженерство – Софтуерен университет (СофтУни).
 

Професионална квалификация

Основи в икономическото информационно осигуряване – ЦПО към Информационно обслужване АД.
Database Foundations – Oracle
Cambridge ESOL Level 2 Certificate in ESOL International – Cambridge
Train the trainers – Software University
SQL – Hackerrank
 

Участие в живота на гимназията

Тийм лидер на екип Приложно програмиране, Графичен дизайн, Бизнес в база Младост.