4 предимства на това да учиш „Киберсигурност“ в гимназията

Дигиталната ера, макар и предоставяща много възможности, крие и много опасности. Кибератаките и пробивите в сигурността са рискове, които заплашват както големи компании и държавни институции, така и отделни лица. Именно затова все повече от водещите организации по света търсят експерти по киберсигурност, които да защитават данните им и да отстраняват заплахите.

Киберсигурността безспорно е една от най-перспективните индустрии в 21 век и предоставя голяма възможност за кариерно развитие. Можеш да направиш първата стъпка към реализация в сферата още в гимназията, като кандидатстваш в специалност „Програмиране“ в СофтУни БУДИТЕЛ.

Ето и какви са предимствата да изучаваш „Киберсигурност“:

Високо търсене

Много от работата на компаниите вече е дигитализирана, а ценната информация най-често се съхранява онлайн. Поради тази причина много от данните са уязвими към кибератаки и хакери. Една такава атака има тежки последствия за всяка организация – от срив на работния процес и изтичане на конфиденциална информация до уронване на имиджа и доверието на потребителите.

Затова не е изненада, че една компания би предпочела да наеме специалист по киберсигурност пред това да преживее последствията от липсата на такъв. С още по-бързия темп на напредване на дигитализацията можем да бъдем сигурни, че тези специалисти ще са все по-търсени и ценени.

Широка специализация

Преди киберсигурността се е разглеждала предимно като част от отговорностите на ИТ отделите в компаниите и съответно се е считала единствено за аспект на информационните технологии. Но днес това вече не е така – разбира се, киберсигурността продължава да е в симбиоза с информационните технологии, но и сама по себе си е установено направление.

Като вече утвърдена отделна област, естествено в киберсигурността се развиват нови роли и потребности.

Вече в нея има специалности, които обхващат инженерство, управление, оценка, нормативен контрол, управление на риска, архитектура, криминалистика и др. Следователно, вече не само можеш отделно да изучаваш и практикуваш киберсигурността, но и да избираш в коя нейна част искаш да се развиваш.

Източник: Texaport

Динамична и стимулираща сфера

Едно от най-сигурните неща в областта на киберсигурността е промяната. Индустрията се развива ежедневно и като специалист по киберсигурност всеки твой работен ден ще бъде различен от предишния. 

Хакерите винаги ще търсят нови начини да се доберат до данните, които ги интересуват и поради тази причина специалистите по киберсигурност трябва да са готови да разбират и предотвратяват тези киберзаплахи още преди да са се случили. Тази област несъмнено изисква отдаденост, но и в замяна предлага възможност непрестанно да надграждаш знанията си.

Трябва да имаш бърза мисъл и да умееш да се изправяш пред нови предизвикателства. Много специалисти в тази област, например, разглеждат работата си като игра, в която решават един голям технически пъзел, защото едновременно трябва да разберат как биха могли да проникнат в системата и как да предотвратят други хора да го правят. Тази динамика прави професията още по-интересна.

Удовлетвореност

Работата в киберсигурността може да бъде много удовлетворяваща, особено когато успешно попречиш на някоя кибератака и спасиш някого от това да пострада.

Резултатите от усилията на всички специалисти в ИТ сферата се изразяват в това всичко да е наред и да функционира добре. Съответно е много по-трудно за външните хора да видят и оценят усилията, които специалистите полагат, защото за външното око всичко си е просто нормално.

Макар че когато всичко е наред, усилията на кибер специалистите също остават незабелязани, тази професия носи със себе си известна непредвидимост и повече възможност за признание на ежедневните ти усилия. Но пък дори и работата ти да остане незабелязана, ти знаеш, че имаш пряко влияние върху сигурността на хората и осуетяваш престъпни начинания. Чувството за смисъл влияе положително върху удовлетвореността от свършената работа.

Източник: iStock

Ако вече нямаш търпение да се запознаеш отблизо с киберсигурността и ти предстои да кандидатстваш след 7 клас, избери специалност „Програмиране“ в СофтУни БУДИТЕЛ. Ще развиеш технически умения и ще работиш по реални казуси, които ще ти помогнат да се реализираш в сферата на ИТ и борбата с кибер заплахите на съвременния свят.

Как практикуваме:

  • Стажове – в училище и в реални компании – краткосрочни ангажименти по реални задачи с ментор (учител/външен специалист), чрез които се практикуват знания и умения в реална работна среда. Това дава възможност за придобиване на реален опит, учене в практическа среда и събиране на примери за ученическо портфолио.
  • Разработване на бизнес идея в учебни компании – в екипи по 3–6 ученици (междудисциплинарни екипи от различни специалности) разработват цялостната бизнес концепция, като правят проучвания на пазара и детайлно структурират разгръщането на своя бизнес идея като минават през всички ключови етапи – от пазарно проучване и профил на клиентите създаване на прототипи и бюджетиране.
  • Презентиране на бизнес идеи пред ментори и предприемачи – поредица от задачи за структуриране на представяне пред ключови инвеститори, клиенти, партньори с цел изграждане на умения за убедителна комуникация.

Как учим: чрез практически задачи, които провокират мислене, креативност и приложение на разнообразните теоретични модели, с които се запознаваме по време на теоретичната подготовка.

  • Ученето е процес на изследване: идея – тестване – получаване на обратна връзка – рефлексия /осмисляне на обратната връзка и надграждане на/създаване на нова идея. Този цикъл на учене е в основата на ученето чрез практиката.

Как практикуваме:

  • Стажове – в училище и в реални компании – краткосрочни ангажименти по реални задачи с ментор (учител/външен специалист), чрез които се практикуват знания и умения в реална работна среда. Това дава възможност за придобиване на реален опит, учене в практическа среда и събиране на примери за ученическо портфолио.
  • Разработване на бизнес идея в учебни компании – в екипи по 3–6 ученици (междудисциплинарни екипи от различни специалности) разработват цялостната бизнес концепция, като правят проучвания на пазара и детайлно структурират разгръщането на своя бизнес идея като минават през всички ключови етапи – от пазарно проучване и профил на клиентите създаване на прототипи и бюджетиране.
  • Презентиране на бизнес идеи пред ментори и предприемачи – поредица от задачи за структуриране на представяне пред ключови инвеститори, клиенти, партньори с цел изграждане на умения за убедителна комуникация.

Как учим: чрез практически задачи, които провокират мислене, креативност и приложение на разнообразните теоретични модели, с които се запознаваме по време на теоретичната подготовка.

  • Ученето е процес на изследване: идея – тестване – получаване на обратна връзка – рефлексия /осмисляне на обратната връзка и надграждане на/създаване на нова идея. Този цикъл на учене е в основата на ученето чрез практиката.

Лечо Лечев

Образование

Бакалавър по Компютърно и софтуерно инженерство с професионални квалификации – „Компютърен инженер“ и „Учител“ от Технически университет София.
Магистър по Компютърна бизнес информатика с професионална квалификация – Магистър по бизнес информатика от Технически университет София.
Софтуерно инженерство – Софтуерен университет (СофтУни).
 

Професионална квалификация

Основи в икономическото информационно осигуряване – ЦПО към Информационно обслужване АД.
Database Foundations – Oracle
Cambridge ESOL Level 2 Certificate in ESOL International – Cambridge
Train the trainers – Software University
SQL – Hackerrank
 

Участие в живота на гимназията

Тийм лидер на екип Приложно програмиране, Графичен дизайн, Бизнес в база Младост.