Образование на бъдещето – как развиваме оптимално човешкия интелект в ерата на изкуствения? 

Интервю с Евгения Пеева и Антон Христов, ученик в 11. клас, излъчено по Радио Фокус

Източник: www.focus-news.net

Често си казваме, че всеки от нас има неограничен потенциал и възможности за развитие. Какво точно означава това? Как да използваме целия си ресурс (знания, мисли, емоции, тяло), за да постигаме целите си и да се чувстваме добре във всяка ситуация? Отговорът се корени в невероятните способности на нашия мозък – да учи, да създава нови невронни пътеки и да управлява всеки аспект от нас.

В СофтУни БУДИТЕЛ целим да развиваме фундаменталните умения за успех в дигиталната ера. В основата на този процес е познаването на начините, по които учим и действаме оптимално – изцяло зависими от целенасоченото развитие на собствения ни мозък. Да откриваш и използваш умело целия си потенциал с помощта на собствения си мозък е ключът към успеха. Само така можем да сме адаптивни, гъвкави и креативни – ключови качества за успешна реализация в ерата на изкуствения интелект.

Между 12 и 15 март 2024 г. по покана на Частната професионална гимназия по дигиталния науки “СофтУни БУДИТЕЛ” за първи път в България гостуваха международни експерти по невропластичност от Академията за изучаване на ума и тялото (Mind Body Studies Academy). Лиора Гастър, Саймън Уонг и Макс Кламерт проведоха тридневно въвеждащо обучение за принципите и практиките на оптималното учене и поведение с над 100 ученици, учители, родители и образователни експерти. Обратната връзка от участниците ни показа, че са придобили нови знания и техники за по-добро фокусиране, за управление на предизвикателни емоционални състояния и стрес.

Какво споделят участниците за преживяването си?

Смятам че този курс е супер интересен и полезен, както за учениците, така и за родители! Нестандартен подход и безкрайно иновативен.  Препоръчвам го и бих посетил и други подобни начинания с голямо удоволствие! Поздравления!

– Витан Влахов, родител на ученик в ЧПГДН “СофтУни БУДИТЕЛ”

 

В обучението научих, че хората не осъзнават какво всъщност правят с тялото си и че реално осъзнавайки го, ние можем да успяваме по лесно в някакви начинания.“ 
Виктория Селенска, ученик в 9. клас
 

За мен беше полезно да осъзная, че е важно да се вслушвам в тялото си, а не само да мисля. Тялото влияе много върху това, което се случва с нас. Бих искала да науча още за това как мога да преобразявам негативни емоции в позитивни.
Елица Селенска, 9. клас 

Най-интересно ми беше, че съм на 15 години и за това време, още не съм научил всичко за себе си. Това ми беше много странно. Бих искал да продължавам да уча за себе си. Научих някои трикове – за активиране на двете мозъчни полукълба и за това как да променя сам начина, по който се чувствам. Научих доста интересни факти за това как работи тялото и дишането.

Йоан Нинов, 8. клас 

 

Лекторите ни показаха как, когато опознаем сами себе си, можем да взимаме по-добри решения за себе си в бъдеще. Дадоха ни трикове за това как можем да се фокусираме по-добре, да намираме центъра си, за да сме физически и емоционално балансирани и сами да избираме приоритетите и фокуса си.

Светльо Мутафчиев, 9. клас 

 

“За мен беше полезно да осъзная и да започна работа върху моята реакция към стреса.

– Албена Боева, учител 

В обучението научих техники за това как да се справя донякъде със стресиращи ситуации, как да опитам да бъда по-балансирана.

– Сашка Василева, учител 

 

В обучението научих, че осъзнатостта е умение – до този момент не съм гледал на това по този начин. Само с прилагането на осъзнато, а не по инерция или заучено правене на елементарни и рутинни дневни активности, действително може да е променят изненадващо много неща.

 – Минчо Минчев, директор “Операции”

Какви бяха основните послания и техники, преподадени в обучението?

1. Мозъкът се променя и обновява постоянно. Имаме невероятната възможност ежедневно, ежеседмично, ежемесечно да използваме нови мозъчни клетки и да утъпкваме нови невронни пътеки, които отговарят за начините по които мислим, чувстваме, взаимодействаме с околния свят и се движим. Накратко – всеки от нас може сам да се учи и променя, защото мозъкът му има тази вродена природна способност. Остава само да владеем успешните практики на невропластичността, за да се възползваме максимално от уникалната способност за постоянна градивна промяна на нашия мозък!

2. Мозъкът учи най-добре, когато обръщаме съзнателно внимание на случващото се в и около нас и забелязваме разликите в усещанията, в движенията, във възприятията ни. По време на обучението ни с експертите от MBS Academy усвоихме практика за управление на гнева, в която с проста визуализация и промяна на гледната точка (например, колко близо и колко далеч от нас се намира човекът, на когото сме ядосани) успяваме за секунди да намалим усещането за гняв и да се центрираме. Обучителите ни разказаха защо практиката за “центриране” и “заземяване” присъща на източните бойни изкуства изисква да осъзнаваме през цялото време къде се намира центърът на тежестта на тялото ни и как това ни помага да сме спокойни, фокусирани в ученето и устойчиви на стреса. 

3. Оптималното учене и действие е директно свързано със способността ни да обръщаме внимание на това дали използваме всички налични ресурси и възможности вътре в нас. Една основна практика, която усвоихме в обученията, беше да забелязваме дали и как дишаме особено когато сме фокусирали вниманието си върху сложна задача или сме под напрежение. Оказва се, че много от нас спират да дишат в такива моменти. Това автоматично намалява способността ни да сме фокусирани, спокойни и ефективни. Умението да издишваш и да дишаш равномерно, колкото и просто да изглежда на пръв поглед, всъщност изисква осъзнаване, внимание и упражняване. Някои от учениците ни споделиха, че след обучението са използвали вниманието върху дишането си, за да се фокусират по-добре на контролното по математика и успешно да решат задачите.  

В ЧПГДН “СофтУни БУДИТЕЛ” обучаваме учениците на актуални знания, практически и меки умения, мислене и ценности – предпоставки за успеха на дигиталните професионалисти и лидери в модерното общество. Познанието и прилагането на практики за това как работи, учи и се развива оптимално човешкият мозък е основата за утвърждаване на адаптивност, креативност, устойчивост и самостоятелно действие в ерата на изкуствения интелект. Затова в гимназията ни разглеждаме практическите приложения на принципите на невропластичността в образованието. Ще продължаваме да следим актуалните практики на “brain-based learning and teaching” и да внедряваме нови подходи и техники в учебния процес, които да създават оптимална среда за осъзнаване и реализиране на пълния потенциал на нашите ученици и учители.

Допълнителна информация

За допълнителна информация относно подхода на експертите от MBS Academy за оптимално учене и действие, може да посетите техния уебсайт.

Други теми, част от ангажимента ни към изучаване и утвърждаване “Образование на бъдещето” може да намерите в секция “Събития” на нашия уебсайт.

Лечо Лечев

Образование

Бакалавър по Компютърно и софтуерно инженерство с професионални квалификации – „Компютърен инженер“ и „Учител“ от Технически университет София.
Магистър по Компютърна бизнес информатика с професионална квалификация – Магистър по бизнес информатика от Технически университет София.
Софтуерно инженерство – Софтуерен университет (СофтУни).
 

Професионална квалификация

Основи в икономическото информационно осигуряване – ЦПО към Информационно обслужване АД.
Database Foundations – Oracle
Cambridge ESOL Level 2 Certificate in ESOL International – Cambridge
Train the trainers – Software University
SQL – Hackerrank
 

Участие в живота на гимназията

Тийм лидер на екип Приложно програмиране, Графичен дизайн, Бизнес в база Младост.