„В обувките на учителя“- Когато учениците стават майстори на знанието

В началото на март, нашата гимназия въведе новаторска инициатива, озаглавена “В обувките на учителя – ученици преподават на ученици”. Целта ни беше да позволим на учениците от по-горните класове да споделят своите знания и опит с по-младите си съученици, възприемайки ролите на учители за кратко.

На 12.03 се проведоха първите занятия под този формат. В 10. клас, Иван Калъчев от 12А клас зае мястото на основен учител по програмиране, като в ролята на помощник му беше Александър Боев, също от 12А. За дизайн, учениците от 9. клас бяха въведени в света на визуалното изкуство от Рада Димитрова от 12Б, като помощник ѝ беше Борис Дилков от същия клас.

Идеята да позволим на учениците да преподават на своите по-млади съученици се оказа изключително вдъхновяваща и мотивираща както за учителите, така и за техните ученици. Вярваме, че инициативата може не само да засили интереса към изучаваните предмети, но и да  допринесе за развитието на умения за общуване, отговорност и взаимопомощ.

Нашата амбиция е тази практика да се превърне в редовна част от учебния процес, като по този начин подкрепяме активното учене и създаваме условия за развитие на лидерски умения сред учениците. Планираме да организираме и допълнителни подобни събития, за да предоставим на още повече ученици възможността да се изявят като преподаватели.

Стремежът ни е да създадем образователна среда, в която учениците не само учат един от друг, но и развиват силни връзки на взаимопомощ и сътрудничество. Радваме се да видим толкова голям интерес и ангажираност от страна на нашите ученици и с нетърпение очакваме следващите сесии. Предстоят ни още много вдъхновяващи истории!

Как практикуваме:

  • Стажове – в училище и в реални компании – краткосрочни ангажименти по реални задачи с ментор (учител/външен специалист), чрез които се практикуват знания и умения в реална работна среда. Това дава възможност за придобиване на реален опит, учене в практическа среда и събиране на примери за ученическо портфолио.
  • Разработване на бизнес идея в учебни компании – в екипи по 3–6 ученици (междудисциплинарни екипи от различни специалности) разработват цялостната бизнес концепция, като правят проучвания на пазара и детайлно структурират разгръщането на своя бизнес идея като минават през всички ключови етапи – от пазарно проучване и профил на клиентите създаване на прототипи и бюджетиране.
  • Презентиране на бизнес идеи пред ментори и предприемачи – поредица от задачи за структуриране на представяне пред ключови инвеститори, клиенти, партньори с цел изграждане на умения за убедителна комуникация.

Как учим: чрез практически задачи, които провокират мислене, креативност и приложение на разнообразните теоретични модели, с които се запознаваме по време на теоретичната подготовка.

  • Ученето е процес на изследване: идея – тестване – получаване на обратна връзка – рефлексия /осмисляне на обратната връзка и надграждане на/създаване на нова идея. Този цикъл на учене е в основата на ученето чрез практиката.

Как практикуваме:

  • Стажове – в училище и в реални компании – краткосрочни ангажименти по реални задачи с ментор (учител/външен специалист), чрез които се практикуват знания и умения в реална работна среда. Това дава възможност за придобиване на реален опит, учене в практическа среда и събиране на примери за ученическо портфолио.
  • Разработване на бизнес идея в учебни компании – в екипи по 3–6 ученици (междудисциплинарни екипи от различни специалности) разработват цялостната бизнес концепция, като правят проучвания на пазара и детайлно структурират разгръщането на своя бизнес идея като минават през всички ключови етапи – от пазарно проучване и профил на клиентите създаване на прототипи и бюджетиране.
  • Презентиране на бизнес идеи пред ментори и предприемачи – поредица от задачи за структуриране на представяне пред ключови инвеститори, клиенти, партньори с цел изграждане на умения за убедителна комуникация.

Как учим: чрез практически задачи, които провокират мислене, креативност и приложение на разнообразните теоретични модели, с които се запознаваме по време на теоретичната подготовка.

  • Ученето е процес на изследване: идея – тестване – получаване на обратна връзка – рефлексия /осмисляне на обратната връзка и надграждане на/създаване на нова идея. Този цикъл на учене е в основата на ученето чрез практиката.

Лечо Лечев

Образование

Бакалавър по Компютърно и софтуерно инженерство с професионални квалификации – „Компютърен инженер“ и „Учител“ от Технически университет София.
Магистър по Компютърна бизнес информатика с професионална квалификация – Магистър по бизнес информатика от Технически университет София.
Софтуерно инженерство – Софтуерен университет (СофтУни).
 

Професионална квалификация

Основи в икономическото информационно осигуряване – ЦПО към Информационно обслужване АД.
Database Foundations – Oracle
Cambridge ESOL Level 2 Certificate in ESOL International – Cambridge
Train the trainers – Software University
SQL – Hackerrank
 

Участие в живота на гимназията

Тийм лидер на екип Приложно програмиране, Графичен дизайн, Бизнес в база Младост.