Станислав Манов е част от първия випуск на ЧПГДН „СофтУни БУДИТЕЛ“. След като завършва специалност „Дигитален бизнес “ през 2023 г., той продължава образованието си в Университета за национално и световно стопанство (УНСС), където към днешна дата е първа година студент със специалност „Счетоводство“. В началото на учебната 2023/2024 година той се завърна в нашата гимназия, този път като част от нашия екип в ролята на специалист „Човешки ресурси“.
Помолихме Станислав да ни разкаже за най-ценните неща, които си е взел от „СофтУни БУДИТЕЛ“, за избора на специалност в университета и за решението му да постъпи на работа в гимназията още докато следва, както и да даде напътствия на нашите ученици във връзка с тяхното дългосрочно академично и кариерно ориентиране.
Каква роля изигра „СофтУни БУДИТЕЛ“ за твоето личностно и професионално развитие?
Смело мога да кажа, че голяма част от опита и знанията, които притежавам и прилагам ежедневно в работата си, са придобити по време на обучението ми тук, но и предизвикателствата, с които ме сблъска гимназията, допринесоха до желанието и мотивацията да продължа развитието си извън учебния процес и да открия нови интереси като човешките ресурси и счетоводството.
През последните две години от обучението ми в гимназията се впуснах в търсене на възможности да развивам уменията си извън класната стая чрез стажантски програми. Първата такава беше организирана от гимназията в PrPlay. Там със съучениците ми се занимавахме с подготовка на постове за социалните мрежи и цялостни маркетингови стратегии за клиенти на компанията. През лятото на 2021 г. продължих като стажант „Обслужване на клиенти“ в платформата NOLD, където се запознах с голяма част от аспектите и особеностите на платформите за търговия. В началото на 11. клас заедно с моя съученичка разбрахме, че в тогавашния екип „Бизнес развитие“ се отварят две стажантски позиции, и знаехме, че това са нашите места и ще се преборим за тях. Имахме възможността да работим със страхотен ментор – Биляна Нинова. С нейната подкрепа реализирахме маркетингови стратегии за платформите на гимназията в социалните мрежи. Лятото преди 12. клас отново реших, че трябва да се впусна в ново професионално предизвикателство и си намерих стаж в спедиторската компания Freeline. По време на стажа запознах с основите на спедицията и надникнах в света на цифрите в счетоводния отдел на компанията.
„СофтУни БУДИТЕЛ“ ме срещна с изключителни учители, които направиха това преживяване наистина незабравимо. Въпреки уважението ми към всеки от тях има няколко, към които бих искал да отправя специални благодарности:
- Антония Василева: Мис Тони беше първата ми класна тук и остана такава до средата на 12. клас. Тя е изключителен човек с много силен дух и страхотен житейски опит, можеш да научиш всичко от нея. Подходът, който имаше към нас, правеше математиката да изглежда лесна и успявах да науча всичко още по време на учебния час. Като класна тя не оставяше нито един казус неразрешен и винаги се грижеше за нас като свои деца.
- Николина Делева: Мис Ники е изключителен преподавател по български език и литература. Благодарен съм ѝ за отношението ѝ към нашата грамотност и обща култура. С нея ни сближи общата ни страст към филмовото изкуство и до ден днешен редовно обсъждаме филми и посещаваме филмови премиери.
- Росица Йорданова: Мис Роси дойде в началото на 11. клас, за да ни преподава счетоводство. Тогава аз започнах да горя за тази дисциплина и след всяка задача, след всеки счетоводен баланс имах нужда да продължавам да преоткривам тази наука. На нея дължа този интерес към счетоводството и решението да следвам една по-точна и далечна наука от маркетинга.
Кое е най-ценното нещо, което ти дадоха учителите в гимназията?
Най-ценните неща, които учителите в гимназията ми дадоха, бяха тяхната безвъзмездна подкрепа и насърчение. Те вярваха в моя потенциал дори когато аз се съмнявах в себе си и това ме стимулира да се стремя към високи постижения. Всеотдайността, с която те се грижеха за академичното и личностното ми израстване, ми вдъхна самоувереност и устойчивост, с чиято помощ преминах през много предизвикателства. Те ми предадоха не само знания, а и важни житейски уроци, като ме научиха да ценя значението на упоритостта, критичното мислене и съпричастността. Като цяло напътствията и менторството на учителите ми в гимназията са безценни дарове за мен в дългосрочен план.
Защо реши да следваш счетоводство и защо в УНСС? Какви са впечатленията ти от програмата, преподавателите и колегите ти към края на първата ти година в университета?
Кандидатствах в университета заради практическата насоченост на програмата и вариантите за развитие и акредитация, с които малко български институции могат да се похвалят. Обучението по счетоводство в УНСС е едновременно предизвикателство и източник на удовлетворение за мен. Програмата ме подтиква да развия силно разбиране за финансовите принципи и да усъвършенствам аналитичните си умения. Със своите знания, опит и напътствия преподавателите ми помагат да се ориентирам в сложните концепции и да ги прилагам в реални ситуации.
Самият университет надхвърли очакванията ми. Оценявам динамичната академична среда и наличните ресурси в подкрепа на обучението ми и съм мотивиран да се възползвам максимално от възможностите, които университетът ми предлага. Имам щастието да си сътруднича с талантливи колеги с разнообразни интереси. Страстта им към ученето и готовността им да участват в смислени дискусии обогатяват образователния ми опит.
Има ли конкретна причина да пожелаеш да започнеш да работиш още в началото на своето следване? Как се озова обратно в „СофтУни БУДИТЕЛ“?
През лятото на 2023 г. видях отворената позиция и знаех, че това е моето място. Винаги съм се възхищавал на екипа на SoftUni за промените, които успяват да постигнат в образователната ни система, и исках да бъда част от тази промяна. Освен това реших, че имам качествата да допринеса за развитието на страхотния екип от преподаватели в „СофтУни БУДИТЕЛ“.
Зад това ново начало се крие силно желание да участвам в развитието на гимназията, с новите ѝ ценности, идеи и визия. По време на обучението ми в „СофтУни БУДИТЕЛ“ получих невероятни възможности за развитие, които положиха основите на професионалния ми път. От огромно значение за мен е работата на нашите учители и на всеки от останалите колеги, които работят за успеха и реализацията на нашите ученици. Ролята ми на специалист „Човешки ресурси“ ми позволява да бъда един от първите членове на екипа, с които новите ни попълнения се срещат, и затова се старая те да получат топло посрещане.
Как се допълват работните ти занимания като специалист „Човешки ресурси“ в „СофтУни БУДИТЕЛ“ и обучението ти в сферата на счетоводството в УНСС? Кое е онова, което те кара да продължаваш да полагаш необходимите усилия, за да си в състояние да съчетаваш успешно тези две начинания?
Работата ми като специалист „Човешки ресурси“ в „СофтУни БУДИТЕЛ“ и обучението ми по счетоводство в УНСС се допълват прекрасно. Уменията и знанията, които придобивам от двете начинания, се подсилват взаимно и са приложими както в професионална, така и в академична среда. Работата в гимназията ми позволява да прилагам теоретичните концепции от обучението ми по счетоводство на практика. Независимо дали става въпрос за анализ на финансови данни, или за осигуряване на съответствие с регулаторните изисквания, опитът, който трупам, ми осигурява солидна основа за постигане на отлични резултати.
Това, което ме кара да продължавам да полагам усилия за успешното съчетаване на работата и следването ми, е страстта, с която подхождам към двете области. Намирам удовлетворение в това да използвам знанията и уменията си, за да допринасям с каквото мога както на работното си място, така и в университета. Мотивира ме и полето за личностно и професионално израстване, което гимназията ми предоставя.
Какво би посъветвал настоящите ученици на „СофтУни БУДИТЕЛ“, които вече мислят или скоро ще започнат да мислят за кандидатстване в университет и/или започване на работа?
На настоящите ученици на „СофтУни БУДИТЕЛ“ бих препоръчал да следват мечтите и целите си за професионално развитие. Най-важно е да изберат специалности, които ще им дадат възможности за развитие, а и ще учат с удоволствие и желание. Друг важен критерий при кариерното ориентиране са възможностите за участие в обменни програми, базари на професиите и проекти в партньорство с европейски и други институции, които университетите предлагат, тъй като участието в подобен тип дейности ще ги мотивира да продължават да се развиват и да намерят най-доброто за себе си. Що се отнася до бъдещия им работодател, най-важни са възможностите за кариерно развитие, които той предлага, и готовността му да предава специализираните си знания на хората в екипа.